Po energetice a železnici by se levný plyn, který Spojené státy těží z břidlic s pomocí nových technik hydraulického štěpení a horizontálního vrtání, mohl stát významným palivem i pro automobilový sektor, uvádí se ve zprávě (47,25 USD, 0,53%).
Dosavadní pomalé šíření motorů na plyn by podle výzkumníků mohla urychlit souhra několika faktorů, které by ve výsledku pomohly uvolnit automobilovou dopravu z pevného sevření ropy. Mezi ně patří větší dostupnost zásob zemního plynu po celém světě, jeho relativní láce a ohledy na životní prostředí. Hlavním spouštěčem by měl být břidlicový boom ve Spojených státech, které se díky němu rychle staly největším producentem plynu na světě.
Nástup éry, kdy zemní plyn začne klasickým palivům typu dieselu a benzínu vážně konkurovat, je podle obsáhlé zprávy „prakticky zaručen“.
„Tyto trendy nabírají na dynamice a vzájemně se posilují a do toho přichází nové motory a bateriové technologie,“ tvrdí analytici s odkazem na to, že v železniční a námořní dopravě už posun k plynu jako primárnímu palivu začal.
Železniční společnost BNSF, kterou před lety koupila (16 9600 USD, 0,76%) Warrena Buffetta, se ve spolupráci se strojařskými giganty (23,32 USD, 0,89%) a (83,26 USD, 1,13%) snaží navrhnout lokomotivy, které budou moci být poháněny dieselem i zkapalněným plynem (LNG) a zároveň budou splňovat zpřísněné nároky na emise, jež začnou platit za dva roky. Předběžné testy prý ukazují, že motory na LNG vydrží ve srovnání s dieselovými delší dobu bez nutnosti dotankování a disponují srovnatelnou tažnou silou.
Vládní i soukromý sektor zkoumá možnosti jeho využití v autobusech, cisternách či popelářských vozech. Perspektivně vypadá situace v námořní přepravě. Finská společnost Wärtsilä loni podepsala kontrakt na dodávku několika vlečných člunů na LNG pohon do Číny. Budou vůbec první svého druhu. Na železnici má plyn největší šanci, jelikož díky fixním trasám odpadá mnoho starostí s budováním dodatečné zásobovací infrastruktury.
Absence hustší sítě LNG čerpacích stanic zatím brání šíření plynu do kamionové dopravy. Ta je zdaleka největším spotřebitelem dieselu ve Spojených státech. Železnice se na celkové americké spotřebě dieselu podílí jen z 6 %. Podle expertů by ale případný úspěch BNSF mohl mít důležitý psychologický dopad na transportní odvětví i energetické trhy. „Tohle je ten typ změny, který lidi donutí k zamyšlení,“ tvrdí konzultant Kevin Book.
Ceny zemního plynu ve Spojených státech v loňském roce prošly mnoha výkyvy, avšak stále zůstávají hluboko pod úrovněmi v Evropě či Asii, což zvyšuje atraktivitu plynu jako alternativního paliva pro motoristy. Americká těžba roste nepřetržitě několik let a po nedávném udělení několika licencí ke stavbě exportních terminálů by mohl růst ještě akcelerovat. To by mohlo vyvinout dostatečný tlak na globální ceny plynu, omezit jejich případný růst kvůli zvyšování poptávky a také zlomit jejich vazbu na ceny ropy. Navíc je plyn ekologičtější než paliva na bázi ropy.
Nahrazování ropy bude pro plyn těžkým oříškem. V současnosti většina poptávky po ropných produktech připadá na velké tahače, nákladní automobily a lokomotivy. Podle odhadů by do roku 2020 plyn mohl nahradit 1,8 mil. barelů spálené ropy denně, 5 % současné celosvětové spotřeby v dopravě. Pokud by plynu okolnosti nahrávaly ještě víc, mohlo by se jednat o vyšší procento.
V případě pokračování stávajících trendů by podle zemní plyn mohl zcela pohltit přírůstky poptávky po ropě. Spotřeba ropy „by mohla dosáhnout svého vrcholu mnohem dříve, než trh očekává,“ uvádí se ve zprávě.
(Zdroje: CNBC, BP, WSJ)