Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Místo toalet do letadel nacpěte víc sedaček, radí šéf Ryanairu Boeingu

Místo toalet do letadel nacpěte víc sedaček, radí šéf Ryanairu Boeingu

20.06.2013 15:58
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Zatímco šéf irských nízkonákladových aerolinií Ryanair Michael O´Leary na letecké show v Paříži dokončoval objednávku 175 letadel Boeing 737-800 – zatím vůbec největší zakázku amerického koncernu v Evropě –, otevřeně se reportérům svěřil se svojí frustrací z toho, že ani Boeing, ani Airbus nejsou schopné nabídnout úzkotrupé letadlo (s jednou uličkou) s více sedadly, což by umožnilo stlačit cenu letenek.

Top manažeři Boeingu se nezdráhali černé reklamy a zdůrazňovali vyšší palivovou účinnost nového Boeingu 737 vůči Airbusu A320neo, O´Learyho však zajímalo jediné: počet sedaček, v čemž zvítězili Američané. Zatímco Airbus ve svém novém úzkotrupém modelu v základní sestavě (žádná business třída) nabízí 180 míst, Boeing 737-800 jich má o devět víc. Ani to ale výkonnému řediteli největších evropských aerolinií nestačilo: chtěl by dalších šest sedaček.

„Musí se držet nějaké regulace, licenčních procesů, evakuačních procedur a také mají technická omezení, kterým popravdě řečeno moc nerozumím. Ale, víte, mně se to zdá velmi jednoduché: vyhoďte několik toalet a strčte tam šest dalších sedaček; udělejme to dnes. Je to něco, co bychom si v dlouhodobější perspektivě přáli, protože by to znamenalo levnější letenky pro pasažéry,“ sdělil O´Leary v rozhovoru pro CNBC.

Na snahy menších výrobců prorazit do nejvyšší ligy, dlouhodobě ovládané euro-americkým duopolem, se šéf Ryanairu dívá s neskrývaným despektem. Nové letouny kanadského Bombardieru (CSeries) a brazilského Embraeru (E-Jet) označil za „ztrátu času“. Jestliže nemají aspoň 180 sedaček, „nechceme o nich vědět.“ Možná zapomněl, že když jeho společnost před téměř 30 lety začínala na lince Waterford – Londýn, vezla cestující 15místným turbovrtulovým Embraerem EMB 110.

Ze 175 nově objednaných Boeingů jich 75 nahradí staré modely 737-800 a zbytek bude nasazen jako nová kapacita. Objednávka, která měla být dodána v průběhu čtyř let do roku 2018, aeroliniím umožní růst o 25 % do roku 2019, kdy se očekává, že 400 letadel Ryanairu přepraví 100 milionů cestujících.

Mezinárodní asociace pro leteckou přepravu (IATA) tento týden potvrdila, že Ryanair si stále může nárokovat titul „nejoblíbenějších aerolinií na světě“, jelikož drží prvenství v počtu přepravených mezinárodních pasažérů: 79,6 milionů. Německá Lufthansa loni měla o 29 milionů méně; britský EasyJet, nejbližší konkurent Ryanairu, na svých letadlech loni přepravil 44,6 milionů lidí. EasyJet v úterý ohlásil objednávku 100 nových Airbusů A320neo a 35 kusů klasických modelů A320.

Krom požadavků na výrobce letadel si šéf nízkonákladových aerolinií neodpustil několik rad pasažérům. Měli by prý cestovat co nejvíc nalehko a vyvarovat se zavazadel, která musí procházet check-inem, i když by to snížilo příjmy aerolinií. Ryanair totiž 22 % tržeb realizuje z poplatků za zvláštní služby typu dodatečných zavazadel. „Neúčtujeme si za ně proto, že chceme peníze. Prostě nechceme ty zatracené kufry,“ prohlásil O´Leary s tím, že by to urychlilo provoz na letištích, snížilo spotřebu paliva a umožnilo Ryanairu „vydělat jmění“.

Jelikož se O´Leary v poslední době stále častěji objevuje v televizních studiích ve Spojených státech, rostou spekulace, že chystá transatlantickou expanzi. V rozhovoru pro CNBC však výkonný ředitel sdělil, že se hodlá soustředit na linky v Evropě. „Náš současný růst je vskutku panevropský. Registrujeme obrovskou poptávku z letišť ve velkých zemích – Španělska, Itálie, Německa, Polska, Skandinávie, dokonce i irská letiště s námi opět jednají.“

O´Leary nicméně zopakoval slib zavést v budoucnu transatlantické lety. Objednávka od Boeingu prý má nalákat americké investory, kteří se soustředí na růstové tituly. Zvolená strategie mu prozatím vychází. Loni Ryanair vylepšil výsledky na všech úrovních; od začátku roku jeho akcie vzrostly o 44 %.

(Zdroje: CNBC, IATA, Bloomberg) 


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.07.2024
8:01Komentář Invesco: Smíšená ekonomická data vyvolávají otázky v USA i ve světě
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data