Vláda dnes schválila prodej 44procentního podílu Českých aerolinií korejskému dopravci Korean Air. Smlouva by měla být podepsána 9. dubna. ČTK to řekl zdroj obeznámený s jednáním vlády. Korean Air za menšinový podíl v ČSA nabídly 2,64 milionu eur, tedy zhruba 67,5 milionu korun. Obě společnosti jsou "sesterské" v alianci SkyTeam, které jsou Korean Air zakládajícím členem.
"Zakončili jsme tak restrukturalizační proces, který v rámci (Českého) Aeroholdingu se snažil zachránit budoucnost ČSA," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Vstup strategického partnera není jen logickým vyústěním tohoto programu, ale i požadavkem Evropské komise. Ta jím podmínila souhlas s přijetím 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek. Korean Airlines budou podle Kalouska garantovat budoucnost Českých aerolinií. Budou garantem i pro zaměstnanost v této společnosti a v neposlední řadě přispějí i k rozvoji pražského letiště, řekl ministr.
Vstup investora ale bude mít i negativní dopad, uvedl Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Stát tímto prodejem fakticky přijde o možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. Jako příklad uvedl zvýšení či snížení základního kapitálu či změnu stanov, což jsou procedury, ve kterých je potřeba získat na valné hromadě vyšší shodu než prostou většinu hlasů. "V souvislosti s prodejem takto velkého podílu lze logicky očekávat změny v managementu a orgánech ČSA, přesněji dosazení zástupců nového vlastníka," uvedl.
Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young činí 148 milionů korun, cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá hodnotě požadovaného podílu. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Katar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.
"Přistoupí- li vláda na nabídku a schválí tento návrh, tak nic nebude bránit podpisu smlouvy," uvedl již před týdnem ministr financí Miroslav Kalousek. Již tehdy odhadl, že by k tomu mohlo dojít ve druhé polovině dubna. Korean Air poté podle něho zřídí na Letišti Václava Havla v Praze svoji základnu a bude na pražské letiště přepravovat své klienty.
České aerolinie v současnosti provozují 28 letadel. V roce 2010, kdy restrukturalizace firmy začala, čítala letadlová flotila ČSA pět desítek strojů a ČSA zaměstnávaly zhruba 3300 lidí. V současnosti ČSA nezaměstnávají ani polovinu z tohoto počtu. Jde pouze o zaměstnance samotného dopravce - piloty a palubní personál. Lidé ze zbylých profesí přešli do aeroholdingu. Korean Air zaměstnává zhruba 21.000 lidí a provozuje 146 letadel. Stejně jako ČSA jsou členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů.
ČSA v roce 2011 hospodařily se ztrátou 241 milionů korun před zdaněním. V roce 2010 vykázaly hrubý zisk 76 milionů korun, v němž ale byly započteny tržby z prodeje dlouhodobého majetku za téměř 2,7 miliardy korun. V roce 2009 měly ČSA ztrátu 3,7 miliardy korun.
Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.
Korean Air
Vznik: Aerolinie byly založeny v roce 1962 jihokorejskou vládou jako Korean Air Lines, v roce 1969 je koupil konglomerát Hanjin Group, jméno Korean Air používají od roku 1984
Sídlo: Soul
Hlavní letiště: Inčchon
Počet přepravených cestujících: 23,3 milionu (2011)
Počet zaměstnanců: 20.966 (říjen 2012)
Počet letadel: 146 (ve své flotile má i šest letounů Airbus A380, největších dopravních letadel na světě)
Destinace: denně kolem 415 letů do 124 měst v 43 zemích světa
Hlavní aliance: v roce 2000 se staly zakládajícím členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů, včetně ČSA.
Různé:
- Charakteristické modrostříbrné zbarvení letadel a nové logo Korean Air se stylizovanou vlajkou Jižní Koreje bylo zavedeno v roce 1984.
- Korean Air s ČSA spolupracují prostřednictvím takzvaného sdílení kódu, což je nejviditelnější forma spolupráce mezi aeroliniemi. Partneři v leteckých aliancích tak provozují společné lety.
České aerolinie
Vznik: Společnost byla založena jako Československé státní aerolinie 6. října 1923. Letecký provoz ČSA byl symbolicky zahájen 28. října 1923, první let se uskutečnil o den později na lince Praha - Bratislava. Po rozdělení Československa se společnost Československé aerolinie v březnu 1995 přejmenovala na České aerolinie, ochranná známka ČSA i identifikační znak OK zůstaly zachovány.
Sídlo: Praha
Hlavní letiště: Letiště Václava Havla Praha
Hospodářské výsledky za rok 2011:
- výnosy 16,9 miliardy korun
- ztráta 241 milionů korun před zdaněním
Počet zaměstnanců: 1477 osob (konec roku 2011)
Počet letadel: 15 airbusů, pět boeingů a osm letounů ATR; v roce 2013 ČSA hodlají prodat všechny boeingy, přibýt by měly jeden starší Airbus A 330 pro delší vzdálenosti a dva vrtulové ATR.
Počet cestujících: Loni v prosinci ČSA oznámily, že za rok 2012 počítají s meziročním prohloubením propadu počtu přepravených cestujících na 3,8 milionu lidí. Ve srovnání s rokem 2011 jde o pokles o 10,6 procenta, zatímco mezi lety 2010 a 2011 byl propad o tři procentní body nižší. Počty přepravených lidí na linkách ČSA meziročně klesají od roku 2009.
Destinace: spolu s partnery poskytují spojení do 68 destinací ve 47 zemích; v letním řádu pro rok 2013 budou provozovat linky do 45 měst ve 24 zemích.
Hlavní aliance: SkyTeam (od 2001)
Různé:
- ČSA jsou největším českým leteckým dopravcem a jednou z nejstarších dodnes fungujících leteckých společností v Evropě.
- Od loňského září jsou součástí skupiny Český Aeroholding, která sdružuje i Letiště Praha a několik dalších společností z oblasti letecké přepravy.
- V lednu 2009 vláda zahájila prodej ČSA. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Servis, které nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda poté rozhodla, že ČSA neprodá.
- Loni v listopadu vláda souhlasila s hledáním strategického partnera pro ČSA.