Výsledky za 4Q12 potvrzují, že reakce trhu se na akciích Googlu již po několik čtvrtletí odvíjí plně v režii profitability hlavního podnikání. Ani lehce horší než očekávané tržby (i když je otázkou, co vlastně zahrnoval v očekáváních tržní konsensus; viz. poznámky pod tabulkou) tak nezabrzdily poměrně prudkou rally v pre-market režimu obchodování (+5 %).
Tržby** | 10 584 | 11 526 / 14 101 | 12 357 | 12 905 / 14 419 | 12% | 22% |
Provozní zisk | 3 507 | 2 736 | 3 619 | 3 394 | 24% | -3% |
EPS adjusted* | 9,5 | 9,03 | 10,50 | 10,65 | 18% | 12% |
*bez jednorázových položek, non-GAAP
**bez/s tržbami převzaté Mobility Holdings (1,5 mld. USD vs 2,6 mld. USD v 3Q12; ve výsledcích za 4Q12 není konsolidovaná divize Home s tržbami o objemu 0,8 mld. USD; v rámci Motoroly by i tak šlo o qoq pokles v sezónně silném 4Q -> divizi se evidentně nedaří); na obou úrovních jsou zahrnuty i partnerské weby (čili tzv. traffic acquisition costs, ve 4Q12 ve výši 3,1 mld. USD, neboli 25 % reklamních příjmů)
***konsensus ohledně tržeb se pravděpodobně vztahuje jen k reklamním příjmům; z tohoto pohledu utržil ve 4Q12 12,1 mld. USD, tj. lehce pod odhady trhu, resp. +14 % yoy a +11 % qoq
****mezikvartální srovnání se vztahuje k tržbám očištěným o Motorolu
Za vším stojí dynamika na poli dominantních reklamních příjmů. Nejdřív si připomeňme obecný trend měnícího se produktového mixu ve prospěch levnější mobilní reklamy*. V tomto kontextu je pak příjemným zjištěním a stěžejním pozitivem 2procentní qoq nárůst průměrné ceny za klik (dostavil se po delší době; stále sice platí -6 % yoy, resp. -4 % při konstantních měnách, ALE ve srovnání s -15 % yoy, resp. -8 %, ve 3Q12). Celková provozní marže (non-GAAP) díky tomu narostla na 30 % z 27 % ve 3Q12 (ve 4Q11 byla až na úrovni 38 %). Částečně ale jen za cenu mírného qoq poklesu R&D a Sales & Marketing nákladů (v předešlých čtvrtletích stabilně rostly).
Nové oblasti reklamy (mobilní, displayová) nadále táhnou nárůst celkového počtu placených kliků; ten ALE poměrně výrazně zpomalil na +24 % yoy a +9 % qoq, zatímco ve 2Q a 3Q12 to bylo až +33 a +42 % yoy (průměr za předešlé čtyři roky dosahuje 12 % qoq). Jinými slovy, rychlý růst v počtu placených kliků živený boomem v prodejích smartphonů a mobilním vyhledáváním pomalu ochlazuje. Přispěla k tomu i samotná společnost, která v průběhu 4Q12 přistoupila k některým opatřením, které zlepšily profitabilitu, ale zmenšily počet placených kliků.
Větší podíl mobilních přístupů k internetu sebou nese ještě jednu často opomíjenou skutečnost, a sice, pro to znamená relativně velký nárůst TAC (traffic acquisition costs**; +25 % yoy ve srovnání s +22 % yoy u tržeb), což je další brzdou pro profitabilitu hlavních operací.
Rozvaha je stabilně světlým bodem, hotovostní zůstatky přesahují 48 mld. USD, čtvrtletní FCF (čistý provozní cash flow – capex) dosáhl 3,7 mld. USD.
Přestože se reakce trhu nese ve vesměs pozitivním duchu, vybídli bychom na tomto místě k opatrnosti. V předešlých řádcích je přece jenom příliš mnoho ALE, problémy s profitabilitou ještě neodezněly, Motorole se evidentně nedaří, navíc tady máme hrozbu konkurence ze strany , aktuální valuace je přitom relativně velkorysá. Akcie doporučujeme držet. Průměrná 12M cílová cena na trhu dosahuje 818 USD.
*což ještě nemusí být nutně negativem, v konečném důsledku jde jen a jen o velikost výsledného trhu a podílu na něm; monetizace vyhledávání (resp. search and context ads) prostřednictvím mobilních telefonů probíhá jen na zhruba poloviční úrovni ve srovnání s desktopy, zatímco u tabletů je to až 95 %.
**nejzajímavější je ale fakt, že tento nárůst jde do značné míry na vrub Applu jakožto kompenzace za traffic získaný přes iPhony a iPady.