Americká internetová společnost poprvé v historii překonala svou tržní hodnotou dlouhodobého rivala, softwarovou společnost . Po závěru pondělního obchodování na Wall Street je tak druhou nejhodnotnější technologickou firmou na světě, následující výrobce chytrých telefonů a tabletů . Zatímco ve prospěch Googlu hovoří rostoucí trh s internetovou reklamou, přesun uživatelů od osobních počítačů k tabletům ubírá poptávku po produktech .
Hodnota Googlu, jehož akcie v pondělí uzavřely o necelé procento silnější na 761,78 dolaru, se tak vyšplhala zhruba na 249,9 miliardy dolarů. Tržní hodnota světové jedničky ve výrobě softwaru pak po včerejší ztrátě 0,9 procenta na závěrečnou cenu 29,49 USD klesla na 247,2 mld. USD. Největší hodnoty na trhu celosvětově dosahuje a to o velikosti 618,1 mld. USD. díky masivním prodejům iPhonu a tabletu iPad překonal v roce 2010 co do tržní hodnoty tehdy první .
a si v mnoha směrech konkurují. Operační systém Windows z dílny využívá většina osobních počítačů. U chytrých mobilních telefonů však výrazně zaostává za operačním systémem Android společnosti . Ta je největším internetovým vyhledávačem na světě, což je oblast, ve které se snaží prosadit i se svým vyhledávačem Bing.
„Trh s počítačovým hardwarem evidentně škobrtá. A patrný je přesun zájmu ve prospěch internetu,“ popisuje trend stojící za vzestupem Googlu analytik Wedge Partners Corp Martin Pyykkonen. Jen za poslední tři měsíce je patrný nárůst důvěry investorů v , který tak odměnili více než 30procentním růstem ceny jeho akcií.
v současnosti kontroluje dvě třetiny amerického trhu internetového vyhledávání, zatímco je s velkým odstupem druhý s podílem 16 procent, uvádí data společnosti ComScore. Podle EMarketer by měl navíc letos překonat sociální síť co do největšího cílového prostoru pro zobrazování internetové reklamy v USA, a na trhu mobilní reklamy si první místo udržet. Analytik Mark Mahaney ze předpokládá, že globální příjmy z reklamy Googlu by měly dosáhnout 6 miliard dolarů. Kromě růstu na reklamním trhu si udržuje prvenství také v oblasti softwaru pro chytré telefony. Na jeho Android „běželo“ ve druhém čtvrtletí 64 procent smartphonů, ve srovnání s podílem 43 procent ve stejném období loňského roku, uvedla společnost Gartner. Firma svým softwarem pokryla 19 procent a třetí pouhých 2,7 procenta.
Ačkoli se snaží prorazit na internetovém trhu, mimo jiné skrze svůj vyhledávač Bing, většinu příjmů mu nadále zajišťuje prodej operačního systému Windows a programů Office, užívaných primárně na osobních počítačích. Pokles prodejů těchto produktů, s nímž se firma potýká, souvisí především se stále větší oblibou tabletů, potažmo odklonem od PC. Nová verze Windowsu, která má být představena koncem října, je tak již určena pro technologii dotykových displejů používaných v tabletech.
(Zdroj: Bloomberg, FT)