Na konci minulého týdne byla zveřejněna zpráva, že Qatar Holding (Katarský suverénní fond) se dohodl na odkupu 20 procent v operátorovi britských letišť BAA. Stojí za pozornost zmínit několik faktů, které mohou být i podkladem pro úvahy o privatizaci v České republice.
1) Valuace investice je prakticky totožná s valuací, kterou byla oceněna počáteční investice španělské společnosti Ferrovial. Důležité je ale zmínit čas, kdy došlo k prodeji BAA. Byl to tok 2006, kdy investice do infrastruktury prožívaly zlaté období založené na zdánlivě nevyčerpatelných zdrojích dlužního kapitálu…
2) Investice znamená, že státní fondy znovu získávají chuť investovat do kvalitní infrastruktury. BAA vlastní/operuje letiště v Glasgow, Aberdeen, Southampton, Stansted ale hlavně Heathrow. Londýnská letiště sice nedosáhla na počty cestujících, které byly očekávány vzhledem k olympijským hrám, přesto představují excelentní aktiva v dopravní infrastruktuře s velkou budoucností.
3) Budoucnost letišť je jednoznačně svázána s performancí leteckých společností a silný zájem aerolinek o rozvoj britských letišť dává velkou naději na dynamickou budoucnost.
Společnost Ferrovial – která vedla konsorcium investorů při vstupu do BAA v roce 2006, bude mít v budoucnu podíl 39,4 %, ale stále zůstává v manažerské pozici ve společnosti BAA. Transakce s Qatar Holding představuje pro Ferrovial velice komfortní částečný exit, při kterém zlepšuje svoji likviditní pozici a zároveň potvrzuje tržní ocenění své investice do britského letištního operátora.
Qatar Holding velice jasně signalizuje svoji víru na dlouhodobou perspektivu britské ekonomiky.