Tabákový koncern International, který je mateřskou společností tuzemského ČR, vykázal ve druhém čtvrtletí roku 2012 meziroční růst čistého zisku na akcii o 1,5 procenta na 1,36 USD/akcie a překonal očekávání trhu 1,35 USD/akcie. Po vyloučení vlivu měnových pohybů by nárůst dle PMI dosahoval 9,0 %. Tržby očištěné o daně ve čtvrtletí dosáhly úrovně 8,1 miliardy dolarů a také překonaly očekávání 8,04 mld. USD. Meziroční pokles dosahuje 1,8 %, po vyloučení vlivu měn a akvizic ale vykazují 2,9% růst. Celkové dodávky cigaret PMI klesly o 1,2 % po vyloučení akvizic, zvýšily se o 1,4 % po odpočtení vleklých problémů v Japonsku (zemětřesení 2011). Akcie v premarketu amerického obchodování reagovaly růstem o procento nad 90 USD, v úvodu obchodování přidávají přes 0,5 % na dosah 90 USD.
International potvrdila celoroční výhled, který při zohlednění měnového vývoje dosahuje 5,10 a ž 5,20 USD/akcie proti 4,85 USD/akcie roku 2011.
International potvrdila, že počínaje srpnem chystá nový plán zpětného odkupu akcií až za 18 miliard dolarů. V 1Q odkoupila zpět 18,1 milionu akcií za 1,5 mld. USD, nyní za 2Q znovu 17,8 milionu akcií za 1,5 mld. USD.
„Přes očekávané potíže v Japonsku a měnové turbulence jsme dosáhli solidního druhého čtvrtletí při organickém růstu prodaných objemů od počátku roku o 3,3 procenta. Na srovnatelné bázi a při předpokladu stabilních měnových kurzů by náš očištěný zisk dosahoval robustních 17,2 % či 18,2 %, uvedl CEO skupiny PMI Louis C. Camilleri.
V Evropské unii klesly celkové dodávky skupiny PMI o 9,4 procenta, zejména kvůli poklesu trhů jižního křídla EU, zmítaných dluhovou krizí. Dodávky PMI od počátku roku klesly o 5,8 %.
V České republice dle dat PMI celkový cigaretový trh klesl o 4,2 procenta na 5,3 miliardy jednotek a dodávky skupiny PMI na český trh poklesly o 9,8 procenta. Tržní podíl skupiny PMI na českém trhu klesl meziročně o 2,7 procenta na 42,8 procenta. Jeho pokles je odrazem pokračujícího ztrácení tržního podílu zejména u značek v nižším cenovém segmentu, tedy Petra a Sparta, kde v kombinaci ztráta dosahuje 1,3 procenta. Ústup doplňuje o 1,1 % na 12,0 % značka Red & White. Tyto poklesy jsou z části kompenzovány růstem o 0,1 % na 7,6 % u vlajkové lodi skupiny Marlboro a rostoucím podílem nové nízkocenové značky (od 1Q12) a to o 0,7 % na 3,1 procenta.
„Po relativně dobré výkonnosti v prvním čtvrtletí roku ukázalo druhé čtvrtletí na pokračující ztrátu prodejů a tržního podílu skupiny na českém trhu. Domníváme se, že vybraná čísla pro český cigaretový trh ukazují na slabé čtvrtletí (pro Philip Morris ČR), zasažené daňově taženým růstem cen, který se zcela neprojevil během prvního čtvrtletí. Celkově představená čísla hodnotíme pro akcie Philip Morris ČR jako mírně negativní,“ uvádí v rychlém komentáři analytik Patria Finance Tomáš Tomčány.
(Zdroj: PMI)