Povinnost zveřejňovat čtvrtletně hospodářské výsledky vede ve firmách k nezdravému přeceňování krátkodobých cílů. Pravidelný "reportovací kolotoč" u firem obchodovaných na burze by se mohl podle týdeníku Ekonom změnit.
Generální ředitel pražské Burzy cenných papírů Petr Koblic souhlasí s kritiky, kteří považují povinné zveřejňování čtvrtletních výsledků hospodaření firem kotovaných na burze za příliš přísné.
S kritikou nedávno přišel prestižní deník Financial Times a renomovaný britský ekonom John Kay. „Když mě někdo požádá, abych zkusil jmenovat nějakou nevýhodu veřejné emise akcií, vždy uvedu na prvním místě tento čtvrtletní reportovací kolotoč,“ říká Koblic, který se v některých oblastech kritiky velmi shoduje s „britskými argumenty“.
„Na první pohled by se zdálo, že čím častější budou informace, tím lépe pro emitenty i investory. Ono to ale ve skutečnosti tak není a tlak na dosahování čtvrtletních čísel zcela jistě vede k nežádoucímu ovlivňování rozhodování managementu některých firem o dlouhodobých projektech,“ poznamenává Koblic, podle nějž se v zajetí čtvrtletních výsledků ocitají i analytici.
„Místo toho, aby se dívali na firmu ze strategického hlediska, jsou v zajetí úkolu trefit se svým odhadem do příštích čtvrtletních čísel,“ říká Koblic.
Raději půlroční interval
I když je čtvrtletní reportování dlouho zakořeněný zvyk, který by bylo obtížné změnit, v Evropě i ve Spojených státech tyto iniciativy postupně vznikají. K umírněným zastáncům změny se hlásí i Koblic.
„Mírně se asi přikláním k projektu prodloužení informační periody na půl roku, ale velmi opatrně a pomalu,“ říká.
Za nejdůležitější argument označuje úvahu, že největšími investory na světě jsou penzijní fondy a ty mají z logiky věci velmi dlouhý investiční horizont. „A i tradiční firma, coby emitent, měla hlavně soustředit na dlouhodobý růst,“ konstatuje šéf pražské burzy.
![iHNed](/Fotobank/0a763d7e-7be8-475c-97ad-8bee00d38880?width=500&height=523&action=Resize&position=Center)
IHNED.cz dále doporučuje
Praha je pro Emirates zlatým dolem. Lepší už to snad ani nemůže být, říká šéf pobočky
Ředitel Seznamu: Facebook kopírovat nemusíme a s Googlem nechceme válčit
Úkol pro šéfa Sazky: Vrátit se k zisku miliardy za rok, který měla před krachem