Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Groupon – kam s ním?

Groupon – kam s ním?

24.10.2011 12:38
Autor: Ondřej Palát, Patria CF

Soudě podle ohlasů na páteční rozhodnutí amerického prodejce slevových kuponů Groupon zažádat o uvedení na NASDAQ to snad Groupon ani raději neměl dělat.

Skutečnou cenu trh přiřkne Grouponu až po road show, která začíná dnes, nicméně střed valuace odpovídá 10,8 miliardy dolarů, což je zhruba polovina úrovně, kde se ještě před pár měsíci pohybovaly představy investorů a šéfa firmy Andrewa Masona.

Minulý týden prý Groupon zvažoval, jestli to celé neodpíská, informační black-out přerušovaly jen občasné zprávy o účetních inkonzistencích, podivných metrikách businessu (Groupon např. vymyslel nový indikátor „Adjusted CSOI”, podle kterého hodnotí svou výkonnost, a který přistupuje k nákladům na marketing jako jednorázovým investicím, ne kontinuálním nákladům, což je přinejmenším sporné) a „zaručených“ zpráv o tom že Grouponu dochází nebo brzo dojdou peníze.

Znamená to, že hodnota Grouponu od léta poklesla na polovinu?

Hlavní námitky kritiků této společnosti se dají shrnout takto:

- Inherentní lokálnost business modelu – na rozdíl od Google, Facebooku a dalších firem které mají vlastní globální engine, na který mohou napojit libovolné množství zákazníků, s náklady na každého dalšího klienta blížícími se nule. Na Googlu můžete vyhledávat cokoli odkudkoli, a pro navazování a udržování kontaktů s přáteli užitečnost sociálních sítí s rostoucí vzdáleností jen vynikne. Naproti tomu, masáž v San Francisku si z Prahy neobjednáte – Groupon prostě obsluhuje obrovské množství lokálních trhů, a každý je úplně jiný. To mimochodem ukazuje na to, že až jednou Groupon do té Prahy půjde, nemusel by jít napřímo, ale mohl by si koupit někoho z lokálních hráčů v této oblasti, který už se tu vyzná a ví, kde ty masážní salóny najde.

- Vysoké náklady na prodej – na základě jejich S-1 podání to vypadá, že musí investovat 1,43 dolaru, aby vydělali jeden dolar.

- Relativně nízký počet opakovaných nákupů - cílem Grouponu je získat masu zákazníků, kteří nakupují opakovaně, a když odstanou chuť se bavit nakupováním jako sociální aktivitou, jdou na stránky Grouponu najisto.

- Pracovní kapitál – dá se to interpretovat i tak, že Groupon dostává peníze od zákazníků „na ruku“ aby je následně vyplácel obchodům až po 2 měsících – což by mohlo znít jako Ponziho schéma...

- A konečně hypotetické nebezpečí vzniku „lemon stores “ - obchodů, které jsou na tom tak špatně, že prodávají přes Groupon, zatímco ty kterým se daří dobře, se k tomu uchylovat nemusí.

Na druhou stranu, zkuste se na to podívat přes argumenty níže a zase tak úplně špatný Vám ten Groupon nepřijde, a argument Andrew Masona že hlavní je růst a vše ostatní je vedlejší, nebude znít až tak šíleně:

- Daily deals jsou úplně nový trh, který v roce 2008 ještě neexistoval, zatímco dnes jsou jen v Čechách desítky hráčů, start - upů i pokusů zavedených hráčů vstoupit na toto území slevových služeb – podobně disruptivní nástup se přihodí jen zřídka, naposledy právě s nástupem výše zmíněných sociálních sítí...

- Groupon získal během 2 let 30 milionů zákazníků doslova z nuly, a také 60 000 obchodů po celém světě – nikdo jiný v historii nevybudoval zákaznickou základnu takto rychle.

- Groupon má nespočetně následovníků, včetně pokusů největších firem jako Google (Google Offers), a Amazonu model Grouponu aplikovat.

- Existuje obrovský upside v podobě korporátních dealů jako toho, který uzavřeli s GAP – oblečení v ceně 50 dolarů za 25 dolarů... GAP sice podle všeho na tom mohutně prodělal, ale jako marketing je to skvělé.

- Proti nabídce Google, který před 2 lety nabízel 6 miliard dolarů, je očekávaná tržní kapitalizace ze současného IPO téměř dvojnásobná, a také více než dvojnásobná než v posledním kole financování od private equity fondů, to znamená, že velcí PE investoři zhodnotí peníze během roku více než 2x – na dnešní době slušná návratnost… ale není to nic proti zhodnocení prvního institucionálního investora – New Enteprise Associates, s vkladem v prvním venture kole 10 milionů USD je “otočí” více než 100x ...třeba je tam ještě příležitost pro další investory :-).


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.07.2024
9:07Rozbřesk: Česká koruna pod vnějším tlakem, ČNB jí jen tak nepomůže
8:46Výsledky francozských voleb trhy těší, Evropa zahájí nový týden pozitivně  
8:32Boeing převezme svého dodavatele Spirit AeroSystems za 4,7 miliardy USD
8:01Komentář Invesco: Smíšená ekonomická data vyvolávají otázky v USA i ve světě
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:50JP - Index podnikatelské aktivity Tankan
3:45Čína - PMI v průmyslu Caixin
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
16:00USA - Index ISM v průmyslu
16:00USA - Výdaje ve stavebnictví, m/m