Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
IPO Demand Media – první z mnoha webových IPO?

IPO Demand Media – první z mnoha webových IPO?

27.01.2011 13:09
Autor: Ondřej Palát, Patria CF

Trochu stranou pozornosti českých médií zůstalo včerejší úspěšné IPO internetové firmy Demand Media na NYSE (ticker: http://www.google.com/finance?q=NYSE:DMD), ve kterém tato společnost získala od investorů 151 mil. USD. Zajímavější než samotná tato částka je celková tržní kapitalizace, na kterou společnost oceňuje trh, ve výši 1,8 mld. USD (na základě closing price prvního dne), a to při vědomí toho, že Demand Media nikdy nevykázala ani dolar zisku, její kumulovaná ztráta k září 2010 převyšovala 53 mil. USD, a spousta lidí okolo internetu je přesvědčena, že její business model je od základu chybný. Vedoucím manažerem emise Demand Media byli Morgan Stanley  a samozřejmě - překvapení - Goldman Sachs.

Co že to tedy vlastně Demand Media dělá?

Na druhý pohled to až tak úplně bláznivě nezní. Dá se říct, že existují dva základní modely, jak lidé hledají informace, a jak je na této potřebě možné vydělat. První z nich je koncept prémiového, profesionálně vytvářeného obsahu – na tom staví všechna tištěná i internetová média, která svým čtenářům poskytují kvalifikované informace zčásti nebo zcela na placené bázi (tady je dlužno říci, že tento model dlouhodobě podporuje a rozvíjí i Patria Online). Novináři dávají dohromady příběhy a jsou za to odpovídajícím způsobem placeni, médium získává peníze od předplatitelů a od zadavatelů reklamy.

Druhý model je obsah zdarma generovaný uživateli – tedy zejména diskuse s přáteli na sociální síti, která pak má příjmy z reklamy zadavatelů, kteří jsou přesvědčeni, že právě o jejich produktech tam uživatelé vesele švitoří.

Demand Media staví na kombinovaném modelu – kterému se dá říkat „low-cost content“, „long-tail content“ a v podstatě je to tak trochu „junk content“. Jejich algoritmy neustále vyhledávají témata, po kterých uživatelé sítě prahnou, zejména to, na co se dotazují na Googlu a dalších vyhledavačích, a pak dávají armádě více než 13 000 „novinářů“ na volné noze možnost vytvořit na dané téma článek. Když jste v systému Demand Media (a pozor, abyste se tam dostali, musíte umět slušně anglicky, rozumět tématu, a mít za sebou nějakou tu autorskou tvorbu), vyberete si jedno z desítek tisíců témat, která jsou právě v kurzu, během pár dní napíšete kratičký článeček, a vyinkasujete za to pár desítek USD. Jak takové „psaní“ vypadá, si můžete prohlédnout například na www.ehow.com. Až si to prohlédnete, zkuste vzít nějaký název z článku, který tam najdete, a zadejte ho do Google… Demand Media se prostě postará, aby tento článek byl tím prvním, na který se při hledání dostanete. A netýká se to jen článků, ale i různých video – návodů – Demand Media je největším dodavatelem videí pro YouTube (který patří Google).

A to je právě jeden z bodů, kvůli kterým ještě nedávno mnoho expertů předpovídalo totální neúspěch IPO: 30 % tržeb Demand Media závisí přímo na Googlu a schopnosti „odhadnout“ jejich vyhledávací algoritmy, pokud se Google (616,5 USD, -0,55%) rozhodne je změnit, může tato část tržeb vypadnout. Druhým, ještě silnějším argumentem, byla obava z toho, že články od autorů Demand Media, které jsou většinou velmi krátké, věcné a psané úmyslně jednoduchou angličtinou, nemohou přece být pro čtenáře zajímavé. O některých nesrovnalostech v časovém rozlišení nákladů Demand Media, které podrobně vyšetřovala i SEC a kvůli kterým bylo IPO i o několik měsíců odloženo, ani nemluvě.

Přesto bylo IPO mimořádně úspěšné a cena v prvním dni obchodování vylétla o 33 %. Zatím se to jeví jako výborná zpráva pro další IPO v oblasti “nové generace” webových společností, které jsou více či méně založené na komunitním aspektu – během krátké doby LinkedIn (povídá se že filing příslušných dokumentů na SEC půjde už dnes) , Groupon, Zynga, a samozřejmě v příštím roce “the big one” – Facebook.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
01.07.2024
9:07Rozbřesk: Česká koruna pod vnějším tlakem, ČNB jí jen tak nepomůže
8:46Výsledky francozských voleb trhy těší, Evropa zahájí nový týden pozitivně  
8:32Boeing převezme svého dodavatele Spirit AeroSystems za 4,7 miliardy USD
8:01Komentář Invesco: Smíšená ekonomická data vyvolávají otázky v USA i ve světě
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data