Brusel (zpravodaj ČTK) - Společnost Central European Media Enterprises (CME), která vlastní televizi , i přes současnou finanční krizi očekává ve většině zemí střední a východní Evropy růst příjmů z reklamy. Ze sedmi středo- a východoevropských zemí, kde firma působí, by mohly nastat potíže jenom na Ukrajině a v Bulharsku. Novinářům to dnes v Bruselu řekl šéf Michael Garin.
Podle něj sice region není vůči krizi imunní, ale bude jí mnohem méně zasažen než západní Evropa či Spojené státy. Například v České republice je procento lidí, kteří mají dům koupený na hypotéku, malé, a tak zde není žádná hypoteční krize. "Krize region zasáhne například poklesem exportů a dalšími problémy, ale jinak je silný, bude dál kypět aktivitou a ve většině našich ekonomik uvidíme růst," odpověděl ČTK Garin, který se v Bruselu účastní konference o televizním vysílání.
Krize bude mít podle něj ve střední a východní Evropě menší vliv na příjmy z reklamy také proto, že zde firmy převážně propagují jiný druh zboží než v západní Evropě. "Mezi 60 až 80 procenty našich reklamních příjmů pochází z reklam na balené zboží, tedy na velmi základní produkty," uvedl. V západní Evropě, kde je často předmětem reklamy luxusnější zboží, podle něj bude dopad krize citelnější.
Firmy, které balené produkty vyrábějí, navíc investují zejména do budování značky, aby své zboží odlišily od neznačkových věcí. Podle Garina vědí, že k tomu nyní mají nejlevnější příležitost. Šéf proto předpokládá, že příjmy z reklam mohou kolísat, celkově ale očekává spíš zpomalení jejich růstu než pokles. Ukrajina, kterou těžce zasáhla finanční krize, je sice podle něj nyní pod velkým tlakem a má potenciál pro pokles příjmů z reklamy, ho ale zatím neočekává.
Deník E15 navíc nedávno informoval, že televize má od Nového roku v plánu skokově zdražit televizní reklamu. Podle deníku tabulkové ceny za zásah diváckých skupin vzrostou až o pětinu. "Zvyšování cen je logické - všichni zdražují, energie se zdražuje, náklady rostou. Není důvod, abychom zůstávali na cenách z letošního roku," řekl deníku E15 ředitel Petr Dvořák.
Společnost Central European Media Enterprises (CME) ve třetím čtvrtletí snížila čistou ztrátu o 21 procent na 14,8 milionu dolarů (zhruba 280 milionů korun). vlastní mimo jiné tuzemské televizní stanice , Cinema a sport. Za prvních devět měsíců letošního roku stoupl čistý zisk meziročně o 335 procent na 67,7 milionu dolarů (zhruba 1,28 miliardy korun). Firma vedle Česka působí ještě na Slovensku, v Bulharsku, Chorvatsku, Slovinsku, Rumunsku a na Ukrajině.