Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Bude globální směr v elektromobilitě ukazovat Čína?

Víkendář: Bude globální směr v elektromobilitě ukazovat Čína?

15.10.2023 10:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Německá automobilka Volkswagen si před řadou desetiletí vybudovala velmi silnou pozici na čínském trhu. Ještě po roce 2000 tu měla asi 50% podíl, ale čínská vláda začala následněmohutně investovat do vývoje a výzkumu elektromobilů a hybridů – viz první část v odkazech pod článkem. Nová strategie a změny na čínském trhu pak přinesly rozvoj nového odvětví v této zemi, který začíná být patrný i na globální úrovni a mění chování řady tradičních automobilek.

Čínské elektromobily tak podle DW News nyní disponují porovnatelnými parametry na straně kvality a jsou levnější než vozy od zahraniční konkurence. Společnosti jako VW, Toyota či Honda ale stále neměly obavy z dalšího vývoje na světových trzích, protože se spoléhaly na rozsah své výroby, který jim měl zajišťovat konkurenční výhodu. Jenže podle DW News se ukazuje, že pokud má nějaká společnost dobré inženýry a techniky, ještě to neznamená, že bude dobrá v oblasti softwaru. Právě ten se spolu s bateriemi přitom stává jedním z hlavních nástrojů konkurence v tomto odvětví.

Vše se jasně ukázalo ve chvíli, kdy Volkswagen začal na čínském trhu prodávat ID.3. Tento model měl podle DW News slabý software a jeho aktualizace se musely provádět u dealerů. Čínské elektromobily byly v této oblasti napřed i proto, že aktualizace byly prováděny online. A spotřebitel si těchto rozdílů rychle všiml. Svolávací akce musely spustit také automobilky jako Mercedes, Toyota a dokonce i Tesla. K tomu DW News tvrdí, že jejich vozy celkově po softwarové stránce zaostávají, elektromobily jsou přitom v Číně vnímány jako „software na kolech“. Tamní spotřebitel naopak nepotřebuje velký výkon, protože tyto vozy jsou prodávány zejména ve velkých městech. Záleží mu spíše na tom, kolik zábavy dokáže vůz nabídnout včetně toho, zda nabízí karaoke.

Nyní je trh v Číně velmi konkurenční a existuje velký tlak na pokles cen, kterémuse zahraniční firmy poddávají ve snaze udržet si podíl na trhu. Ten i přesto v řadě příkladů klesá a BYD už nahradila Volkswagen jako jednička na celém trhu. Německá firma se tak nyní snaží investovat do čínských technologických firem a dohnat ztrátu. Podle DW News je jeho snaha intenzivnější než u jiných zahraničních automobilek. Čínský spotřebitel může být přitom indikací toho, co budou nakonec preferovat i zákazníci v zahraničí. Tedy „digitálně propojenější auta“.

Gavekal Research v následujícím grafu poukazuje na to, že Čína se po roce 2020 stala největším vývozcem automobilů na světě:

jjj

   

Zdroj: X, DW News

 
 
 

Čtěte více:

Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?
14.10.2023 8:20
DW News tvrdí, že elektromobil ID.3 od Volkswagenu se v Německu prodáv...

Váš názor
  • Bože bože
    15.10.2023 12:57

    Jak můžete investovat do něčeho co nevlastníte? Jako menšinový podílník budete fakticky investovat do čínské konkurence. To je příčina čínského vzestupu. Položme si otázku proč číňani jako většinový vlastník nedávají tu supr čupr techniku do těch se zahraniční účastí? Oni nechtějí vydělávat? Ne. Co potřebovali získat od cizích firem získali a už je nepotřebují.
    HenryFord
    • Re: Bože bože
      15.10.2023 15:42

      Jj, ale co takhle položit si otázku, co vedlo volvo a pak i všechny ostatní včetně vw k investici s podílem 49% minus? Nutil je snad někdo? Jaká byla jejich motivace? /// Pokud jsou dohady o slepici a vejci co bylo dřív, tak u aut v číně je zcela evidentní, co z čeho. Pak jde jen rozlousknout pohnutky, proč evropský automotive tolik stál o průnik na čínský trh. (Dozorčí rada měla jasno, stačí přečíst annual reports té doby; "...riziko kopírování know-how je sice veliké, ale čínský trh za to stojí...".) /// Co projde dozorčí radou je svaté, vše ostatní jsou jen oči pro pláč po hrachu na zdi.
      Mudr.c
      •  
        16.10.2023 12:22

        Těžko říct. Naivita, očekávání že v budoucnosti se to změní, třeba vstupem do WTO. Možná jim to dokonce slibovali. Ti co tam jsou dnes nejsou ti stejní z minulosti. Nebo klasicky po čínsky vzali za to úplatek.
        HenryFord
      •  
        15.10.2023 15:54

        Patří se dodat, že čína má zájem v evropě investovat. No ale brání tomu, pochopitelně, bezpečnostní opatření. Nikdo, ani nato ani čína, už vůbec nikdo, ani sa, uae, norsko atd. kdo má reálné statky vyšší těch reálných s pofiderními (goodwill, značka, tradice..) /// čína pokud nebude mít kontrolu nad kontejnerovým přístavem (svrchovaným územím jako ambasáda, vojenská základny), nemůže posunout investice hlouběji. čína jen kopíruje šablonu g7 a srovnává, zda se to dlouhodobě vyplatí (jako s těmi auty) a všichni ostatní posuzují mají-li již nůž na krku skrz triádu měnový kurz-inflace-bankrot
        Mudr.c
Aktuální komentáře
14.05.2024
17:44Americké akcie na konci roku – scénáře Morgan Stanley
17:21Komentář analytika: Akcie Alibaba padají kvůli ztrátě plynoucí z investic do veřejných společností  
17:13PPI potvrzuje napětí investorů, smíšená data s trhy hýbou oběma směry  
15:46Více než stoletý těžař Anglo American chystá změnu strategie, brání se převzetí konkurentem BHP
15:45CNBC: AI začíná vybírat investiční akcie, jmenovala 5 s největším krátkodobým potenciálem  
15:18Trigema Real Estate Finance a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
15:04Německá zbrojovka Rheinmetall zvýšila čtvrtletní zisk o 60 procent
14:16Roaring Kitty je zpět a s ním šílenství po meme akciích, GameStop po včerejším raketovém růstu přidává dalších +120 %
14:01Akciovou rally ohrožuje stagflace, varuje Hartnett z BofA
13:37Čtvrtletní zisk čínské firmy Alibaba prudce klesl, tržby však předčily očekávání
12:59Zandi: Silná ekonomika a případné změny inflačního cíle
11:42Důvěra investorů v německou ekonomiku byla v květnu znovu lepší, než se čekalo
11:35Spojené státy zvýší cla u řady zboží z Číny, u elektromobilů na 100 procent
11:32Výsledky ČEZ pohledem analytika: EBITDA silně překonala tržní odhady, tržby mírně zaostaly za očekáváním  
11:29Od Powella se dnes nedá čekat moc. Dostaneme ale malou nápovědu před inflací  
10:21Sony má za celý rok nižší zisk, hůř si vedla finanční součást skupiny
10:01ČSOB Index očekávání firem: Optimismus podnikatelů a firem roste, chuť investovat je nejvyšší od roku 2019
9:20PPF měla v roce 2023 čistý zisk 1,45 miliardy eur, o rok dříve 164 milionů eur
9:08ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Výsledky hospodaření za I. čtvrtletí 2024
9:01Rozbřesk: Za výraznějším nárůstem inflace jsou potraviny, ČNB bude i tak opatrnější

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Home Depot Inc/The (04/24 Q1, Bef-mkt)
Porsche Automobil Holding SE (03/24 Q1)
Rheinmetall AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
Vodafone Group PLC (12/23 Q3, Bef-mkt)
7:30Bayer AG (03/24 Q1)
7:30Veolia Environnement SA (03/24 Q1)
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
11:00DE - Index očekávání ZEW
14:30USA - PPI, y/y