Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Čína už má vlastní Teslu

Víkendář: Čína už má vlastní Teslu

04.02.2017 8:23
Autor: Redakce, Patria.cz

Lu Qun stojí v čele čínské společnosti Qiantu Motor a se zaujetím hovoří o elektrickém sportovním voze Qiantu K50: „Jde o skutečně výkonný stroj a jízdu s ním si zamilujete.“ Pro něj samotného je to životní sázka, která může jeho firmu a také celou Čínu dostat do centra dění v oblasti elektrovozů. Tvrdí, že tradiční automobilky omezuje výroba starých modelů, ovšem on a jeho firma jsou schopni „dívat se čerstvýma očima“.

Snahu o vývoj úspěšného elektroauta vyvíjí po celé zemi vláda, vedení řady společností i soukromí investoři. Cílem je podpořit domácí automobilový průmysl, který doposud zaostává za světovými automobilkami, a učinit z něj významného konkurenta americkým, japonským a evropským automobilkám. Vláda už na splnění tohoto cíle věnovala mnoho prostředků, ovšem všechny její snahy byly doposud neúspěšné.

Příčinou neúspěchu je nedostatečná technologická vyspělost místních výrobců, absence známějších značek a také manažerská nezkušenost, která jim znemožňuje konkurenci s automobilkami z vyspělých zemí. Čínští spotřebitelé tak namísto domácích automobilů stále preferují spolehlivější Buicky, Volkswageny a Toyoty. Málo známé čínské značky pak mají ještě větší problémy s prodejem svých vozů v zahraničí.

Elektrovozy by tak Číně mohly vytvořit druhou šanci a vláda se snaží, aby ji skutečně využila. V rámci průmyslové strategie „Made in China 2025“ je stanoven cíl vyrábět v roce 2020 dva miliony elektrických a hybridních vozů ročně. Číně hraje do karet to, že elektrovozy jsou relativně novým konceptem pro všechny automobilky a tudíž všichni začínají z podobného výchozího bodu.

Lu byl fascinován auty již od dětství a věnoval se jim i při studiu na prestižní Tsinghua University v Pekingu. Po jejím ukončení pracoval pro joint venture jedné z divizí společnosti Chrysler a jedné z čínských firem z odvětví. Dva roky pracoval i v Detroitu. Poté si založil vlastní vývojářskou společnost a nakonec se zaměřil na výrobu elektrovozů. Věří, že u nich je schopen konkurovat větším společnostem, protože tato činnost vyžaduje u všech úplně nové součásti a technologie.

Výsledkem jeho snah je K50 – dvousedadlový vůz, jehož velká část je vyrobena z karbonových kompozitů. Jeho nejvyšší rychlost je 120 mil za hodinu a dojezd se pohybuje kolem 200 mil na jedno nabití baterií. Lu a jeho společnost CH-Auto nyní budují továrnu blízko Šanghaje, do které hodlá během pěti let investovat celkem 1,4 miliardy dolarů a v níž chce vyrábět 50 000 aut ročně.

Tesla má ovšem přece jen určitý náskok a to i v samotné Číně, kde podniká od roku 2013. CH-Auto musí vše vybudovat od nuly a přesvědčit zákazníky, aby zaplatili vysoké sumy za doposud neznámou značku. Proti nim budou stát ve světě dobře známé modely Elona Muska. Lu si ale i přesto věří a tvrdí, že K50 bude svým sportovním designem atraktivní zejména pro ty, kteří chtějí nějak naplnit svůj volný čas. Musk je pro něj podnikatelem, od kterého je co se učit, a Tesla je ukázkou společnosti, která dokázala postavit svůj podnikatelský model pouze na výrobě elektrovozů.

Podle některých ekonomů je podpora vývoje a výroby elektrovozů v Číně tak rozsáhlá, že může dojít k podobnému hromadění nadměrných kapacit, jako tomu bylo u státem vlastněných firem a sektorů v minulosti. Příkladem může být výroba oceli či obnovitelné energie, která doposud nepřinesla takový technologický pokrok, a inovace, který by celé ekonomice zajistily potřebnou konkurenceschopnost.

Crystal Chang z University of California tvrdí, že „čínská vláda buduje nadbytečné kapacity a plýtvá penězi“. Podle jeho názoru se dá pochybovat o tom, že výsledkem nakonec bude úspěšné odvětví výroby elektrovozů. A čínské ministerstvo financí před nedávnem informovalo, že pět společností dostalo pokutu za to, že od vlády podvodnými prodeji elektroaut získaly podporu ve výši 150 milionů dolarů.

Autor: Michael Schuman

(Zdroj: New York Times)


Čtěte více:

Víkendář - S Ruskem je to už řadu století stále stejné
13.11.2016 17:00
Je to už téměř deset let, co jsme se věnovali neustále se opakujícímu ...
Víkendář - Kissinger o amerických volbách, Putinovi a Číně
19.11.2016 10:00
Bývalý ministr zahraničí USA Henry Kissinger v rozhovoru pro The Atla...
Víkendář - Pokud Trump zavře dveře, svět mu je spálí
20.11.2016 17:00
Americký politický cirkus už to naštěstí balí. Nově zvolený prezident ...
Víkendář - Obama o rozdělení USA a evropské frustraci
26.11.2016 11:00
Barack Obama v rozhovoru pro Der Spiegel uvedl, že lidé by neměli přec...
Víkendář - Co bude nyní s NATO
27.11.2016 15:00
Donald Trump snil v srpnu o tom, jak by bylo krásné, kdyby „Spojené st...
Víkendář: Brexit se stává tragikomickou fraškou
14.01.2017 7:54
Po Velké Británii se množí konference a diskuse na téma brexitu a jeho...
Víkendář: Lagoský recept pro Evropu
15.01.2017 12:54
Když jsem cestoval po Nigérii, čekalo mě několik velkých překvapení. L...

Váš názor
  • Zase pochybovači
    06.02.2017 11:44

    Čína už světu předvedla, co dovede s vysokorychlostní železnicí, kde provozuje asi 60 % celosvětové délky. Počet cestujících tam roste o desítky procent ročně. V Číně se dnes prodává 24 milionů osobních aut ročně , těžko tedy může být nadbytečnou kapacitou připravovaná výroba 2 milionů elektroaut ročně roku 2020. Ze 30 milionů osobáků ročně se roku 2020 prodá 2 miliony na elektriku, to je jen 7 %. Je třeba, aby pánové autoři počítali s tím, že Čína má dvakrát více obyvatel, jak USA + EU dohromady.
    xiluodu
Aktuální komentáře
17.05.2024
9:01Rozbřesk: Červnový pokles sazeb ECB potvrzen
8:44Colt CZ dokončil akvizici Sellier & Bellot, čínská ekonomika prochází nevyrovnaným oživením a futures jsou v červeném  
8:15UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Oznámení o uložení projektu fúze sloučení do sbírky listin
8:10Skupina Colt CZ dokončila akvizici českého výrobce munice Sellier & Bellot
6:41Yardeni: Býčí trend by měl i přes korekci pokračovat, zisky míří k novým rekordům
16.05.2024
22:01Dow Jones poprvé v historii v průběhu dne nad hranicí 40 000 bodů  
17:58Nové technologie si samy dláždí finanční cestu ke svému rozmachu
17:20Akcie jsou na maximech opatrnější, jejich odolnost se však zvedla  
17:03J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Pozvánka na Valnou hromadu
15:17Jakub Blaha: Tržby Walmartu rostou díky zákazníkům s vyššími příjmy  
14:51Freris o nových clech na čínské zboží a stavu tamní ekonomiky
14:50Zisk i tržby Walmartu překonaly odhady, firma zvýšila celoroční výhled
13:10Michael Burry zvyšuje sázky na čínský big tech, ten od lednového dna připisuje 25 %
12:54Než otevře Wall Street: Cisco, GameStop, Chubb  
11:54FX Výhled: Koruna má to nejhorší za sebou, nový impuls dodala jestřábí ČNB  
11:32Aerolinky easyJet snížily ztrátu, jejich šéf příští rok odstoupí z funkce
10:57Koruna těží z posunu očekávání o sazbách, přichází čas nabíjet eura a dolary  
10:00ČSOB v 1. čtvrtletí: Klienti více investují a upřednostňují úsporné bydlení
9:59Německému koncernu Siemens klesl čtvrtletní zisk, tržby stagnovaly
9:29Japonská ekonomika v prvním čtvrtletí nečekaně klesla o dvě procenta

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
4:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
4:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
7:45Engie SA (03/24 Q1)
11:00EMU - CPI, y/y