Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články

Kdo tu bude rozhodovat? - (Česká republika automobilovou velmocí II) (opak.)

03.02.2004 12:05
Autor: 

Automobilový průmysl je z mnoha důvodů odvětvím velkých korporací. Mezi hlavními jmenujme: (i) výrazné úspory z rozsahu a synergie (např. velký podíl fixních nákladů, které je nutno a možno rozprostřít přes velké objemy produkce, využívání společných platforem pro jednotlivé modely, úspory při nákupech větších množství surovin a energie díky velké vyjednávací síle a efektivnosti), (ii) časté bariéry vstupu díky zavedeným značkám v některých segmentech trhu (luxusní automobily) a díky značné kapitálové náročnosti a v neposlední řadě (iii) významná konsolidační vlna (M&A) v odvětví inicovaná z velké části stagnujícími trhy v rozvinutých zemích, zostřující se konkurencí a nadbytkem kapacit.

Orientace ČR na automobilový průmysl tak mimo jiné znamená vyšší exponovanost vůči budoucím strategickým relativně omezeného počtu hlavních hráčů v tomto odvětví - přímo vůči těm, kteří u nás investovali, nebo investovat budou (zejména objemy a portfolio produkce a následně zaměstnanost a využívání domácích dodavatelů) a nepřímo vůči ostatním tak, jak budou spoluutvářet charakter daného odvětví v regionu a světě a ovlivňovat u nás produkující konkurenci.

Následující graf ukazuje největší světové výrobce automobilů (2002), s vyznačením jednotlivých hlavních produkčních segmentů:


Zdroj: OICA, CCFA, Patria Finance

Co se týče celkového množství produkce automobilů (osobní, nákladní, autobusy) jsou v čele GM a Ford z USA, jejich vedení je zejména odrazem výrazného podílu produkce lehkých nákladních automobilů (zde jde především o SUV a off-roady, které plní funkci osobního auta, ale díky emisním limitům je U.S. automobilky přeřadily do skupiny lehkých nákladních vozidel). Následovány jsou japonskou Toyotou. VW, na nějž má nyní ČR nejvyšší exponovanost, je na 4. místě.

Podíváme-li se pouze na výrobu osobních automobilů, situace se mírně mění. Také vidíme, že automobilový průmysl, respektive produkce automobilů, v ČR bude do značné míry "ovládána" světovou špičkou (nepřítomnost společností z USA, při trvajících problémech s (relativní) kvalitou a užitnou hodnotou vozů, asi není úplně náhodná).


Zdroj: OICA, CCFA, Patria Finance

Odhlédneme-li od prodaných objemů, zajímavý je i pohled na jednotlivé společnosti. Zatímco strategicko-operační profil VW a Škody Auto je u nás poměrně znám (výrobková řada a orientace na jednotlivé zákaznické segmenty, design, produkční efektivnost atd.), spojení Toyota - Peugeot - Citroën poskytuje potenciál pro využití vysokých kvalitativních a výrobně efektivních standardů Toyoty s francouzskou inovací co se týče designu a technických kvalit stránek produktu (předpokládejme, že toto spojení bude zejména kombinací silných stránek jeho účastníků, ne jejich stránek slabých).

Toyota-PSA (TPCA) má u Kolína začít vyrábět v roce 2005 (PSA - Peugeot Citroën také začne vyrábět na Slovensku, to od roku 2006). Dohromady obě automobilky mají v plánu vyrobit 300.000 vozů ročně, plánovaná výroba malých vozů v kolínské automobilce bude zřejmě z velké části určena na export.

Připomeňme, že investici do regionu zvažuje i Hyundai – 7. v pořadí s KIA (výrobního závod za 1,5 miliardy USD, ČR s lokalitami na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku údajně patří mezi favority).

Na závěr, pro odlišnou indikaci úspěšnosti jednotlivých automobilek (parciální – od počtu prodaných vozů v rámci segmentu ke konečnému měřítku úspěšnosti, např cash flow return on investment, je ještě dlouhá cesta), uveďme graf nejprodávanějších automobilů v EU za minulý rok:


Zdroj: mavel.com, Patria Finance

Jiří Soustružník

Předchozí díly ze série o automobilovém průmyslu:
Kde jsou skutečné automobilové velmoci?
Česká republika automobilovou velmocí - jaká jsou rizika?


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.09.2024
22:00Příznivý mix zpráv poslal S&P 500 na nové maximum  
18:03Amerika dnes Evropu nestíhá, přestože se tamní data přidala mezi dobré zprávy  
17:53Starostové chtějí ministrem průmyslu Lukáše Vlčka, zapojeného do sněmovních výborů pro rozpočet či životní prostředí a exstarostu
17:48Finanční podmínky, sazby a umělá inteligence – září 2024
15:29Růst ekonomiky USA ve druhém čtvrtletí zrychlil na tři procenta, potvrdil úřad
15:13Bloomberg: Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilů
14:58Fidelity International: Fed do toho jde ve velkém stylu, čeká nás volatilita
14:42RMS Mezzanine, a.s.: Konsolidovaná pololetní zpráva
12:59Novinky z OpenAI: Altman by mohl získat podíl, odchází technologická šéfka Muratiová a manažeři výzkumu
12:23Bloomberg: Cateringová firma Sodexo zvažuje převzetí rivala Aramark z USA
11:53Německá ekonomika letos opět klesne, odhadují přední hospodářské instituty
11:273M FUND MSI SICAV a.s: Pololetní zpráva za rok 2024
10:37Další čínská podpora a výsledky Micronu posílají akciové trhy vzhůru  
10:26Rohlik.cz Finance a.s.: Pololetní neauditovaná finanční zpráva společnosti
10:16Poptávka po AI počítačích zlepšila výhled Micron, akcie vyskočily o 15 %
10:13Čína zavede další opatření na podporu ekonomiky, akcie zareagovaly růstem
9:18Rozbřesk: Koruna pod lehkým tlakem. ČNB snížila sazby dle předpokladu, na tahu je šýcarská centrální banka
8:53Technologické akcie podpořila čísla Micronu, čínský trh stimulace tamní vlády. Evropa zahájí pozitivně  
6:29Technická analýza: Citi může pokračovat v růstu podél 200denního průměru  
25.09.2024
22:01Americké indexy dnes nedokázaly najít směr  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university