Zatímco na první červencové statistiky z ekonomiky si budeme muset počkat ještě více než čtrnáct dní, čísla z největšího tuzemského průmyslu – výroby automobilů – už k dispozici jsou. Podle nich se jen v tomto měsíci v ČR vyrobilo téměř 83 tisíc automobilů, což bylo o 5,2 % méně než v loňském roce. Výrazný nárůst zaznamenala Škoda Auto, v mínusu naproti tomu byly dvě zbylé automobilky. Hodnoty jsou však jako obvykle v tomto čase ovlivněny načasováním celozávodních dovolených, které nejsou vždy ve stejném termínu. Proto jednoduše říct, že jsou aktuální výsledky pozitivní nebo negativní, bude možné nejdříve až za měsíc, kdy budou k dispozici i čísla za srpen.
V každém případě je však vidět, že se situace v největším tuzemském průmyslu obstarávajícím přímo či nepřímo zhruba 10 % HDP začíná postupně normalizovat. Výpadek způsobený odstávkami však tento průmysl rozhodně už letos nedožene. Za prvních sedm měsíců jde o téměř čtvrt milionu nevyrobených aut, které představují zhruba třicetiprocentní výpadek ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Z hlediska počtu zůstává nejméně dotčenou právě největší tuzemská automobilka, naproti tomu o 40 % slabší výkony má letos zatím TPCA.
Čísla z posledních měsíců ukazují, jak se automobilky vypořádávají s nabídkovým šokem, na němž se svými odstávkami v podstatě spolupodílely. Čelit však budou nejspíše i poptávkovému šoku, ke kterému dochází v důsledku škrtání investic firemní sféry napříč kontinentem, a tedy i k omezování obnovy firemních flotil. Současně nižšímu zájmu budou muset čelit i ze strany domácností, které – zatím alespoň podle průzkumů – mají výrazně menší chuť pořizovat si nový vůz v době, kdy se obávají nezaměstnanosti, respektive zhoršení jejich finanční situace. A tak trn z paty jim zatím nevytrhnou ani svižně rostoucí prodeje hybridů. Když k tomu připočteme tlak v podobě „zelených“ pokut, tak stále platí, že automobilky prožívají asi nejtěžší období od finanční krize.
Podle Sdružení automobilového průmyslu bude letošní pokles výroby nejméně pětinový, takže se automobilky přiblíží výsledku roku 2013, kdy se vyrobilo 1,1 mil. vozů. Z pohledu celé ekonomiky pak pokles výroby o 20 % vyvolává snížení HDP o necelá dvě procenta. Nicméně i to bude možné vzhledem k situaci považovat ještě za dobrý výsledek.
TRHY
CZK a dluhopisy
Koruna se během včerejšího obchodování přiblížila na dohled hranice 26 EUR/CZK a k jejímu otestování už zbývalo posunout se jen o několik málo haléřů. Vzdaluje se tak stále více od úrovně prognózované centrální bankou, nicméně zároveň se vrací tam, kde byla ještě v březnu, než ekonomiku začal ovlivňovat koronavirus. V tomto tažení jí pomáhá nejenom nižší averze k riziku ovlivňující dění na dalších devizových trzích v regionu, ale i vyšší inflace a postupná „normalizace“ ekonomické situace.
Zahraniční forex
Zisky akciových trhů včera udržovaly americký dolar pod tlakem. Nešlo však o nijak dramatické pohyby, a i zobchodované objemy na akciových trzích byly přes dosažení nových maxim relativně nízké. Dnes se pozornost soustředí na první odhady PMI za srpen. První čísla z Austrálie a Japonska ukazují, že PMI ve službách se v srpnu zase začaly zhoršovat. Pokud to samé potvrdí Evropa, může to být pro riziková aktiva i euro špatná zpráva.
Ropa
Ropný trh zůstává zcela ponořen v prázdninové náladě, která se vyznačuje mizivou volatilitou. Severomořská ropa Brent se tak zatvrzele drží těsně nad úrovní 45 dolar za barel, přičemž impulsem k výraznějšímu cenovému pohybu jedním či druhým směrem není ani vývoj globální epidemiologické situace, ani přicházející fundamentální data. Dnes přijde na řadu poslední zajímavé číslo tohoto týdne, kterým bude aktivita amerických producentů, jež stále hledá pomyslné dno.