Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

Prospělo by zdanění reklamy, jaké mají v Rakousku?

14.11.2012 18:12
Autor: Redakce, Patria.cz

Debata o přínosech a negativech reklamy je minimálně sto let stará. Podle některých názorů zvyšuje informovanost spotřebitelů, což se projevuje vyšší konkurencí na trhu a následně nižšími cenami. Existuje ale také názor, že reklama posouvá preference spotřebitelů, zvyšuje monopolní sílu známých značek, snižuje míru substituce a zvedá náklady spojené s uvedením produktu na trh. Všechny tyto mechanismy se pak projeví vyššími spotřebitelskými cenami.

První popsaný efekt, který se v ekonomice projevuje pozitivně, se někdy nazývá „informační“. Druhý, který má dopady negativní, je znám jako efekt „přesvědčování“. Jejich analýza je mimo jiné důležitá i pro nastavení ekonomické politiky v oblasti možného zdanění reklamy či jejího úplného zákazu. Zdanění by totiž mohlo být namístě na trhu, kde převládá efekt druhý. Tam, kde je dominantní efekt informační, je pak dokonce možné, že zvýšení bohatství bylo dosaženo tím, že bude reklama naopak dotována.

Pro analýzu obou efektů můžeme použít přirozený experiment, ke kterému došlo v Rakousku. To je totiž jedinou členskou zemí OECD, která nyní reklamu daní, což se projevuje v jejích celkových nákladech. V roce 2000 byla zavedena jednotná daňová sazba, předtím si každý region v případě zdanění reklamy stanovil vlastní sazby. V roce 2000 tak v části země zdanění reklamy vzrostlo, jinde naopak kleslo. Z dat je v první řadě jasné, že zdanění reklamy je mocným nástrojem vedoucím k omezení výdajů firem v této oblasti. Dále můžeme pozorovat, že na trzích, kde dominuje přesvědčovací efekt, se reklama projeví růstem cen, např. u prodeje alkoholu, tabákových výrobků či dopravy. V jiných odvětvích ale reklama ceny snižuje, například při prodeji potravin. Jde o trhy, kde je rozhodující informační efekt reklamy.

Pohled na celkový efekt reklamy v ekonomice ukazuje, že v průměru díky ní dochází k poklesu cen. V případě Rakouska se tak můžeme domnívat, že zdanění reklamy zvyšuje spotřebitelské ceny a má negativní efekt na bohatství společnosti. Podle mých odhadů by upuštění od současné 5% daně vedlo k průměrnému poklesu spotřebitelských cen o 0,25 procentních bodů.

Zdroj: Advertising and consumer prices,Ferdinand Rauch, VOX


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
31.08.2024
9:30Víkendář: Daly (Fed) míní, že monetární politiku je třeba upravit, reálné neutrální sazby odhaduje kolem 1 %
30.08.2024
22:01Wall Street v závěru týdne konečně opět zabrala  
17:48Zhoršení cyklického makroekonomického prostředí v příštích letech?
16:58Wall Street odstartovala růstově. Nvidia se odrazila, strmě stoupá Intel  
16:35Stanovisko MF ČR k pokračování windfall tax v roce 2025: Mimořádné příjmy dosud nepokryly mimořádné výdaje, dividenda ČEZ mimořádná není
15:59ČNB: Dluhy českých domácností v červenci stouply na téměř 2,32 bilionu Kč
15:42Ukrajina chce zastavit transport ruské ropy přes ropovod Družba, zásobování Česka není podle Mero ohroženo
15:40Řídíte se strategií 60/40? Vyměňte dluhopisy za komodity, říkají stratégové BofA
14:43Výstava a online aukce uměleckých děl Artslimit probíhá od 2. do 22. září a nabízí díla od 19. století až po současnou tvorbu
13:55Key Square Capital: V určitém smyslu Spojené státy nyní připomínají rozvíjející se ekonomiky
12:15ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - ČEZ stanovil cenu emise dluhopisů vázaných na udržitelnost
12:12Perly týdne: Růst akcií podle Citi a Morgan Stanley, Evropa chce hybridy a zlato a ropa podle Goldman Sachs
11:58Inflace v eurozóně v srpnu zpomalila na 2,2 procenta
11:26Jan Bureš: Oživení pokračuje, brzdí ho dál průmysl
10:58Závěr týdne je bohatší na data, akcie drží směr vzhůru  
10:36V Německu přibylo lidí bez práce, nezaměstnanost vzrostla na 6,1 procenta
10:31Jakub Seidler: Česká ekonomika vzrostla ve 2Q meziročně o 0,6 pct. Spotřeba domácností zaostala za očekáváním
9:12Rozbřesk: Inflace v eurozóně potvrdí zářijový “cut” ECB
8:53ČEZ plánuje nabídku udržitelných dluhopisů, Nvidia jedná o zapojení do OpenAI a futures jsou smíšené  
6:22Invesco: Holubice křičí. Fed hlasitě signalizuje zářijové snížení sazeb

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data