Stocks online

NameBest
buy
Best
sell
Change
(%)
COLTCZ--0.00sentiment_arrow
ČEZ--0.00sentiment_arrow
Doosan--0.00sentiment_arrow
ERSTE--0.00sentiment_arrow
Gevorkyan--0.00sentiment_arrow
Kofola--0.00sentiment_arrow
KB--0.00sentiment_arrow
MONETA--0.00sentiment_arrow
PM--0.00sentiment_arrow
Pilulka--0.00sentiment_arrow
Primoco--0.00sentiment_arrow
VIG--0.00sentiment_arrow
25/04/2025 17:00:04

Indices online

FOREX ONLINE

Currency
pair
 Best
buy
Best
sell
Change
(%)
EUR/CZK25.037125.10670.00sentiment_arrow
EUR/HUF406.7640407.64400.00sentiment_arrow
EUR/PLN4.28334.29370.00sentiment_arrow
EUR/RON4.99325.0021-0.01sentiment_arrow
USD/CZK21.950022.00600.00sentiment_arrow
USD/HUF356.6100357.30000.00sentiment_arrow
USD/PLN3.75523.76340.00sentiment_arrow
USD/RON4.37754.3843-0.01sentiment_arrow
26/04/2025 01:47:08
Delayed data, Real-time data info

Detail - articles
Limonády Pepsi a Coca-Cola netáhnou. Firmy hledají, co jim zajistí budoucnost

Limonády Pepsi a Coca-Cola netáhnou. Firmy hledají, co jim zajistí budoucnost

25/11/2017 11:34
Author: Pavel Daniel

Lídři světového trhu s nealkoholickými „cola“ nápoji, společnosti PepsiCo a Coca-Cola, mají problém. Už několik čtvrtletí po sobě jim hlavní zdroj příjmů, totiž tržby z prodeje limonád, neroste. Ba naopak klesá. Statistiky říkají, že osm čtvrtletí po sobě se těmto dvěma společnostem nedaří zlomit popisovaný trend. Jaká je z toho cesta ven a existuje vůbec?

Čísla to říkají jasně: Za fiskální rok 2016 klesly tržby Coca-Coly a PepsiCo o 5,5 %, respektive o 0,4 %. Ještě v roce 2015 se ale PepsiCo potýkala s podobným propadem příjmů jako její největší konkurent, neboť propad tržeb u ní za fiskální rok 2015 dosáhl čísla 5,4 procenta. Coca-Cola vykázala za stejné období propad tržeb ve výši 3,7 %.

Poptávka, finance a konkurence sráží tržby colovým nápojům

Analytici se shodují v tom, že příčin, kvůli kterým se světovým limonádovým králům v navyšování příjmů z prodeje limonád nedaří, je několik. Dají se ale shrnout do tří zásadních položek, které spolu navzájem souvisí: Tou první jsou změny v poptávce po limonádách, vyvolané přáními zákazníků konzumovat zdravé nápoje bez cukru a chemických přísad, touhou po přírodních produktech se zdravými přísadami, důraz na lokální původ surovin a využívání místní provenience, dále ekonomicko-finančními důvody a třetím faktorem je nemilosrdná konkurence, která i podle studie, zveřejněné na serveru Market Realist, nedovoluje firmám rychle navyšovat výrobní objemy colových limonád. Zajímavým doporučením je podle serveru Market Watch postřeh některých analytiků: firmy nedostatečně komunikují své hlavní výrobní značky. Důvodem může být to, že PepsiCo i Coca-Cola mají ve svých portfoliích desítky až stovky značek.

Problém změny poptávky není pro největší výrobce colových nápojů snadno k vyřešení. Statistiky ukazují, že Američané nyní pijí nejméně „coly“ od 80. let minulého století a řada analytiků varuje, že trend se v nebližší době nezmění. Nižší poptávka po nápojích z coly pak ovlivňuje produkci a podíl limonád ve výrobních portfoliích producentů. Ten se tak meziročně snižuje o jednotky procent už několik let. Ve druhé skupině příčin nepříznivých statistik růstu příjmů nápojových firem je klíčovým problémem se kterým se firmy perou, započítávání kurzových výkyvů měn vůči americkému dolaru.

Jak ven z problémů?

Mnohem důležitější než čísla o klesajících příjmech je ale podle komentátorů zajímavější sledovat to, jaké cesty volí největší světoví limonádoví producenti k odstranění negativních trendů. Zatímco Coca-Cola se od roku 2016 snaží vylepšit své hospodaření hlavně úpravami cenového mixu výrobků, PepsiCo vsadila na pestřejší výrobní portfolio, s orientací na nové segmenty, zejména občerstvení. Do výčtu opatření je nutné podle agentury Reuters započítat samozřejmě i vnitřní opatření firem k úspoře nákladů. Mezi ta patří razantní zefektivňování provozů a zvyšování produktivity práce.

Je nutné také říct, že díky zmíněným úsporám a opatřením se nápojovým firmám povedlo ve fiskálním roce 2016 navýšit firemní marže. A i když zatím není zcela reálné, že by se na dominantním postavení Coca-Coly a PepsiCo v segmentu nealkoholických colových nápojů v nejbližší době něco změnilo, měly by obě společnosti podle hodnocení analytiků pokračovat v aktivitách, které změní vývoj jejich hospodaření.

Mezi doporučeními je nejen propojování byznysu s „nelimonádovými“ segmenty, jako je například spolupráce s producenty či prodejci kávy a kávovými řetězci, ale i upevňování postavení v segmentech výroby občerstvení či vyhledávání nových příležitostí, kde se dá využít základní sortiment produkce limonád. A hlavně – nezaspat vývoj. Není proto divu, že stále větší roli a slovo v nápadech, kam se s byznysem vydat, hraje u globálních výrobců colových nápojů oddělení Výzkum a vývoj. A s tím spojené investice.

(Zdroj: CNBC, Business Insider, Market Watch, Reuters, Market Realist)

 
 
 

Čtěte více:

Drahé máslo - schyluje se v Evropě k
08/08/2017 15:37
Z Evropy zaznívají další varování před nedostatkem másla. Tentokrát s ...
Naděje na levnější potraviny je v nedohlednu
16/08/2017 10:22
I v červenci pokračoval růst cen zemědělských výrobců, takže uvažovat...
Sladká revoluce, na kterou příliš nedošlo
16/08/2017 17:09
O stévii se často tvrdilo, že by mohla ohrozit celosvětovou nadvládu c...
Jak drahé je máslo u sousedů?
05/10/2017 11:05
S prudkým růstem cen másla se nyní potýkají spotřebitelé nejen v České...
Spotřebitelské ceny v ČR: Růst dále zrychluje
09/10/2017 09:33
Meziroční inflace se minulý měsíc podle očekávání dostala na nejvyšší...
Geneticky modifikovaná jablka se objeví v amerických prodejnách. V lednici nezhnědnou
31/10/2017 18:46
Společnost Okanagan Specialty Fruits, zaměřující se na GMO potraviny, ...

Your opinion
You can start the on-line discussion here. So far there has been no opinion added to the discussion. All users must be signed in (Přihlásit). If you do not have an account where you could sign in, please register zde.

CEEATX Austrian Traded Index
25/04/2025 17:50Budapest SE Index
25/04/2025 17:20CROBEX Index
25/04/2025 16:25DAX Index
25/04/2025Ljubljana Stock Exchange SBI TOP Index
25/04/2025 16:00OMX Copenhagen PI
25/04/2025OMX Tallinn GI
25/04/2025 15:05OMX Vilnius GI
25/04/2025 15:05PX Index
25/04/2025SAX Index
25/04/2025Warsaw SE WIG-20 Single Market Index
25/04/2025
Real-time indicationValueChange (%)
ASX All Ordinaries Index 8,175.10 0.61sentiment_arrow
ATX Austrian Traded Index 4,061.59 0.90sentiment_arrow
CAC 40 Index 7,536.26 0.45sentiment_arrow
FTSE Eurotop 100 Index 4,036.39 0.35sentiment_arrow
Budapest SE Index 92,964.32 1.99sentiment_arrow
CECE Index 2,756.92 0.40sentiment_arrow
DAX Index 22,242.45 0.81sentiment_arrow
Warsaw SE WIG-20 Single Market Index 2,793.70 -0.13sentiment_arrow
S&P 500 indication 3,585.62 -1.51sentiment_arrow
PX Index 2,082.13 0.33sentiment_arrow
NASDAQ 100 Index 19,432.56 1.14sentiment_arrow
NASDAQ Composite Index 17,382.94 1.26sentiment_arrow
RTS Index 1,138.08 0.47sentiment_arrow
FTSE MIB Index 37,334.28 1.43sentiment_arrow
Swiss Market Index 11,942.05 0.21sentiment_arrow
X-DAX Index PR 22,362.43 1.01sentiment_arrow
Hang Seng Index 21,980.74 0.32sentiment_arrow
Toronto SE 300 Composite Index 24,710.51 -0.07sentiment_arrow
XETRA Tecdax Performance index 3,588.29 0.14sentiment_arrow
Shanghai SE Composite Index 3,295.06 -0.07sentiment_arrow