Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Vláda by měla hlavně podporovat nabíjecí infrastrukturu, čínský model není udržitelný

Víkendář: Vláda by měla hlavně podporovat nabíjecí infrastrukturu, čínský model není udržitelný

31.03.2024 8:45
Autor: Redakce, Patria.cz

Brian Deese z MIT se domnívá, že postupná saturace trhu s elektromobily nutně znamená ochlazování jeho tempa růstu. Současný vývoj v USA se tak podle něj dal čekat, viz první část rozhovoru zde. Ve druhé části rozhovoru pak uvedl, že hlavním úkolem vlády je podle něj podpora budování infrastruktury. Tedy nabíjecích stanic.

Expert uvedl, že pokud se srovná nákladová efektivita vládních investic zaměřených na snižování emisí, nejlépe z toho pravděpodobně vychází právě investice do infrastruktury. Cílem je přitom v této fázi dosáhnout toho, aby řidiči neměli obavy z dojezdu a cítili, že vlastnit elektromobil „je tak jednoduché, jako mít vůz se spalovacím motorem.“ Americká vláda přitom podle experta jde přesně tímto směrem, programy schválené v roce 2022 se začínají rozjíždět.

Na Bloombergu upozornili na nástup čínských automobilek a elektromobilů. Deese souhlasí s tím, že jde o vozy s nižšími cenami. Zároveň však podle něj nejsou čínské automobilky „v dobré pozici z hlediska amerického spotřebitele“. Čína pak podle experta musí také řešit výrazné nerovnováhy ve své ekonomice. To mimo jiné znamená, že se musí rozhodovat, zda stále mohutně a „často ilegálně“ podporovat některá průmyslová odvětví. Takové praktiky podle experta nepomáhají rovnováze ani čínské ekonomiky, ani řady dalších ekonomik.

Deese míní, že nadbytečné kapacity v Číně jsou tématem pro americkou i evropskou ekonomiku. A nejen to. Poukázal na skutečnost, že o clech na čínské dovozy nyní uvažuje třeba Brazílie. „I ona cítí tlak.“ „Čínský model, který se primárně zaměřuje na podporu výroby, není podle mého názoru dlouhodobě udržitelný,“ míní expert.

Spojené státy by měly „více investovat, aby si vystačily samy.“ Podle experta to mimo jiné platí o výrobě baterií pro elektromobily, kde nyní investice rostou velmi rychlým tempem. Podobné by to nakonec mělo být i s kapacitami u výroby elektromobilů. To se nakonec projeví na jejich cenách a dostupnosti. Deese k tomu dodal, že situaci již chápou i americké odbory v automobilovém průmyslu. „Pochopily, že tohle je budoucnost odvětví.“

Podle experta by tedy v USA měla vznikat celá výrobní vertikála začínající výrobou baterií a končící samotnými elektromobily. Z hlediska zaměstnanců a pracovních příležitostí jsou pak na tom nejlépe ti, kteří již nyní pracují v automobilkách či u jejich dodavatelů. Zároveň jde ale často o úplně nové technologie. K tomu expert dodal, že v případě baterií se nejedná pouze o baterie pro elektromobily, ale o široké téma skladování energií, které by mělo „zvýšit dynamiku energetického systému“.

Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Jen 10 % hodnoty Tesly ve výrobě elektromobilů?
20.03.2024 12:30
Ross Gerber, ředitel investiční společnosti Gerber Kawasaki Wealth & I...
Šéf Renaultu vyzval Evropu k větší spolupráci v oblasti elektromobilů
20.03.2024 9:16
Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v ko...
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
28.03.2024 16:06
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobil...
Víkendář: Vývoj na trhu s elektromobily v podstatě odpovídá rozumným očekáváním
30.03.2024 7:47
Na Bloombergu poukazují na nenaplněná očekávání některých automobilek ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.05.2024
9:10Rozbřesk: Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls
8:57Banky poskytly v dubnu hypotéky za 21,9 miliardy korun, meziročně dvojnásobek
8:48Investoři vyhlíží dnešní čísla o americké inflaci, šílenství na meme akciích je zpět a futures jsou zelené  
8:15EBRD zhoršila odhad letošního růstu české ekonomiky na 0,9 procenta
14.05.2024
17:44Americké akcie na konci roku – scénáře Morgan Stanley
17:21Komentář analytika: Akcie Alibaba padají kvůli ztrátě plynoucí z investic do veřejných společností  
17:13PPI potvrzuje napětí investorů, smíšená data s trhy hýbou oběma směry  
15:46Více než stoletý těžař Anglo American chystá změnu strategie, brání se převzetí konkurentem BHP
15:45CNBC: AI začíná vybírat investiční akcie, jmenovala 5 s největším krátkodobým potenciálem  
15:18Trigema Real Estate Finance a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
15:04Německá zbrojovka Rheinmetall zvýšila čtvrtletní zisk o 60 procent
14:16Roaring Kitty je zpět a s ním šílenství po meme akciích, GameStop po včerejším raketovém růstu přidává dalších +120 %
14:01Akciovou rally ohrožuje stagflace, varuje Hartnett z BofA
13:37Čtvrtletní zisk čínské firmy Alibaba prudce klesl, tržby však předčily očekávání
12:59Zandi: Silná ekonomika a případné změny inflačního cíle
11:42Důvěra investorů v německou ekonomiku byla v květnu znovu lepší, než se čekalo
11:35Spojené státy zvýší cla u řady zboží z Číny, u elektromobilů na 100 procent
11:32Výsledky ČEZ pohledem analytika: EBITDA silně překonala tržní odhady, tržby mírně zaostaly za očekáváním  
11:29Od Powella se dnes nedá čekat moc. Dostaneme ale malou nápovědu před inflací  
10:21Sony má za celý rok nižší zisk, hůř si vedla finanční součást skupiny

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Allianz SE (03/24 Q1, Bef-mkt)
Cisco Systems Inc (04/24 Q3, Aft-mkt)
Commerzbank AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
E.ON SE (03/24 Q1, Bef-mkt)
RWE AG (03/24 Q1, Bef-mkt)
thyssenkrupp AG (03/24 Q2, Bef-mkt)
Ubisoft Entertainment SA (03/24 Q4, Aft-mkt)
7:00ABN AMRO Bank NV (03/24 Q1)
7:00Merck KGaA (03/24 Q1)
11:00EMU - HDP, q/q
11:00EMU - Průmyslová výroba, y/y
14:30USA - CPI, y/y
14:30USA - Empire State Manufacturing index
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m