Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Šéf Maersku: Potíže lodních dopravců v Rudém moři asi potrvají několik měsíců

Šéf Maersku: Potíže lodních dopravců v Rudém moři asi potrvají několik měsíců

17.01.2024 15:10
Autor: ČTK

Potíže námořních dopravců v důsledku útoků na plavidla v Rudém moři zřejmě potrvají několik měsíců. V diskusi na Světovém ekonomickém fóru (WEF) v Davosu to dnes řekl šéf dánské společnosti Maersk Vincent Clerc. Šéf DHL Tobias Meyer varoval, že situace by mohla vést k nedostatku nákladních kontejnerů v Asii, zatímco provozovatelé italských přístavů se obávají, že vleklá krize by mohla vést k trvalému odklonu lodní dopravy ze Středozemního moře.

Jemenští povstalci, které podporuje Írán, pokračují v útocích na obchodní lodě v Rudém moři. Spojené státy a Británie minulý týden zahájily odvetné letecké údery proti vojenským cílům jemenských Húsíů, další údery provedla americká armáda tento týden.

Maersk a další velké námořní společnosti daly stovkám svých plavidel pokyn, aby se Rudému moři vyhýbaly. Náhradní trasy, například přes mys Dobré naděje, ale plavbu výrazně prodlužují a zdražují. Sazby za přepravu zboží se od začátku prosince více než zdvojnásobily, ukazuje index poradenské společnosti Drewry. Zástupci bank se obávají, že krize by mohla vyvolat inflační tlaky, které by nakonec mohly oddálit nebo zvrátit snižování úrokových sazeb.

"Bude to pro nás znamenat delší tranzitní časy a pravděpodobně narušení dodavatelského řetězce minimálně na několik měsíců. Doufejme, že to bude na kratší dobu, ale může to být i déle, protože je velmi nepředvídatelné, jak se tato situace vlastně vyvíjí," řekl Clerc. Maersk patří k největším námořním dopravcům na světě.

"Je to výrazné narušení. Průlivem mezi Rudým mořem a Adenským zálivem prochází téměř 20 procent světového obchodu. Je to jedna z nejdůležitějších tepen světového obchodu a globálních dodavatelských řetězců. A teď je ucpaná," konstatoval Clerc.

Nedostatek kontejnerů v Asii by mohl nastat z toho důvodu, že jich tam nemusí být přepraveno dostatečné množství, uvedl v panelové diskusi šéf DHL Meyer. Musíme to hlídat," řekl a dodal, že současnou situaci však nelze srovnávat s potížemi dodavatelského řetězce v době pandemie covidu-19, tedy před třemi až čtyřmi lety.

Itálie v posledních letech využila své pozice v centru Středozemního moře, aby získala část námořní dopravy pocházející ze Suezského průplavu a směřující na trhy v Evropě. Na tuto trasu spoléhá podle údajů výzkumné společnosti SRM přibližně 40 procent italského námořního obchodu, což v roce 2022 představovalo zhruba 154 miliard eur (3,8 bilionu Kč).

"Obáváme se, že naši němečtí, rakouští a maďarští zákazníci, které jsme v posledních letech vylákali ze severoevropských přístavů, se tam vrátí, " řekl šéf správy přístavů v Terstu Zeno D'Agostino. Někteří vývozci zvažují, zejména v případě zboží vyšší hodnoty, přepravu do Asie po železnici, která trvá přibližně polovinu času, ale je dražší.

Připadá mi to jako dokonalá bouře," řekl agentuře Reuters šéf průmyslové skupiny Assoporti Rodolfo Giampieri. Dodal, že útoky Húsíů přišly v době, kdy se Středomoří stalo středem zájmu globálního obchodu.


Čtěte více:

Musk chce větší kontrolu nad Teslou, než z ní udělá společnost na umělou inteligenci
17.01.2024 13:13
Elon Musk varoval, že by produkty umělé inteligence raději vyráběl mim...
Výroba aut v Česku loni stoupla o 14,8 procenta na zhruba 1,4 milionu vozů
17.01.2024 13:16
Výroba osobních aut v Česku loni vzrostla o 14,8 procenta na 1,397.816...
Než otevře Wall Street: Allakos, Interactive Brokers, Spirit Airlines
17.01.2024 13:18
Americké akciové indexy včera oslabovaly v návaznosti na komentáře pře...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
20.05.2024
15:45Investiční strategie: Nejjednodušší akciová strategie na světě
15:24Google investuje ve Finsku miliardu eur, aby podpořil umělou inteligenci
14:41Konglomeráty jsou věcí minulosti, lepší jsou jasně zaměřené firmy
13:28Poslední místa - setkání s analytikem a makléřem Patria Finance v v Praze již DNES
12:40Týdenní výhled: Hlavním bodem kalendáře je Nvidia, výhled pro sazby posiluje odolnost trhu  
11:30Makro ustoupí poslednímu z velkých techů. Týden začíná mírně pozitivně  
11:04SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Pozvánka na Valnou hromadu emitenta
10:04Cena zlata je na rekordu, dostala se těsně pod 2450 dolarů za troyskou unci
9:26Aerolinky Ryanair mají rekordní zisk, celoročně jej zvýšily o 34 procent
9:23Rozbřesk: Potraviny výrazně zdražily a koruna hledá stabilitu
8:54Většina Čechů pro sektorovou daň? Dle ministra Stanjury o tématu koalice vede debatu, on ji nenavrhne
8:52Evropa míří k pozitivnímu zahájení, většina Čechů by byla pro sektorovou daň  
8:30Footshop a.s.: Vnitřní informace - Předběžné finanční výsledky za 1Q 2024
7:38MakroMixér s politickým geografem Michaelem Romancovem: Jaký vývoj války Ruska proti Ukrajině lze očekávat a proč?
19.05.2024
14:58Fidelity International: Dešifrování vztahu mezi finančními tituly a sazbami
9:32Víkendář: Altman o síle americké ekonomiky a snaze o obnovu výrobního sektoru
18.05.2024
16:01Přehledně: Odkdy se na firmy vztahuje ESG reporting?
15:30J&T ARCH CONVERTIBLE SICAV, a.s.: Pozvánka na valnou hromadu
9:45Víkendář: Apple nemusí v oblasti umělé inteligence dělat všechno sám
17.05.2024
22:00S&P 500 si připsal již čtvrtý týdenní zisk v řadě  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Palo Alto Networks Inc (04/24 Q3, Aft-mkt)
Ryanair Holdings PLC (03/24 Q4, Bef-mkt)
9:00CZ - PPI, y/y