Výsledky Alphabet (DIP) za 1Q16 trh zklamaly. Upravený zisk na akcii vyšplhal na 7,5 USD (y/y +16 %) při tržbách 20,26 mld. USD (y/y +17 %). V obou případech čísla zaostala za konsensuálním očekáváním. Stojí nicméně za zmínku, že do čísel negativně promluvily měnové vlivy (silný dolar). Bez jejich započtení by růst tržeb stoupl v meziročním srovnání o dalších 600 bps. Pohled na obdobně očištěná čísla z předcházejícího čtvrtletí by pak kreslil pouze mírnou deceleraci růstového tempa (ve 4Q tržby ex-FX y/y stouply o 24 %)
Hlavním zdrojem tržeb je pochopitelně reklama. V ní je nadále patrný pozitivní vliv rostoucích tržeb z vlastních stránek (google.com, YouTube, Google Play). Poměrně bezpečně můžeme z meziročního růstu tržeb o 20 % v rámci vlastních stránek vinit zejména YouTube a taktéž trend přesunu uživatelů k mobilním službám. Ten se pozitivně projevuje v objemu doručené reklamy (+38 % v rámci divize), odvrácenou stranou mince je nicméně celkově nižší cena mobilní reklamy i reklamy na YouTube. Jelikož význam segmentu vlastních stránek nadále narůstá a příslušné trendy mají výše zmíněné efekty, dopad je patrný také v agregovaných číslech. Objem doručené reklamy („kliků“) meziročně stoupl o 29 %, avšak cena doručené reklamy („cost per click“) se snížila o 9 %. Zatímco první číslo bylo nad očekáváním, druhé naopak zaostalo. Tržby z partnerských stránek (například služba AdSense, v jejímž rámci může uživatel na své stránky zavěsit reklamu a získat peníze od marketérů) meziročně stouply o 3 %. Solidní růstové tempo (y/y +24 %) nadále drží „ostatní tržby“, mezi které spadají zejména aplikace v rámci Google Play, ale taktéž poplatky za cloudové služby. Ke zkompletování informací o zdrojích tvorby tržeb nám chybí už jen pohled na segment „Other Bets“, kam spadají specifické vývojové projekty (například různé služby v rámci Nest, jako jsou například chytré domy). Tržby ze segmentu dosáhly 166 mil. USD a překonaly konsensuální očekávání. Číslo nicméně uvádíme zejména pro představu, jak malý je (minimálně prozatím) vliv tohoto segmentu na agregovaná čísla. Na závěr k němu ještě dodejme, že zůstává ztrátovou oblastí.
Co se týče nákladů – TAC (náklady v rámci partnerských webů dané platbami za sdílení reklamy) zůstávají proti předchozímu čtvrtletí prakticky beze změny poblíž 21 % celkových reklamních tržeb. K výraznější obměně struktury nedošlo ani u zbylých nákladových složek. Provozní marže (non-GAAP) předčila hodnotou 33,7 % očekávání.
Celkově čísla z našeho pohledu nepůsobí tak dramaticky špatně, jako je četl trh (akcie v aftermarket ztratily 6 %). Tempo růstu doručené reklamy zpomalilo jen skutečně mírně, pročež se hlavní negativum koncentruje v prudším propadu ceny (cost per click). Tlak přičítáme zejména úspěchu YouTube a celkovému přesunu k mobilní reklamě s nižší cenou. Změnu v trendu nečekáme, pročež budou protisměrné vlivy (nižší ceny vs vyšší objem doručené reklamy) i nadále přítomny. Na úplný závěr jedna poznámka k rozvaze. Alphabet disponuje skutečně rozsáhlou zásobou hotovosti (cash + ST investice tvoří polovinu hodnoty veškerých aktiv). Dividenda nepřichází dle vyjádření managementu v úvahu, prostředky by tak měly mířit zejména do R&D, jejichž hodnota jako procento tržeb za poslední roky výrazně narostla. Druhou možností by mohlo být využití hotovosti na doplnění prostředků určených na akciový odkup. Společnost v prvním čtvrtletí minula na odkupy celkem 2,3 mld. USD a ve schváleném plánu jí tak zbývá už pouhých 1,4 mld. USD. Neexistující zadlužení, robustní provozní cash flow schopné pokrýt jak interní (CAPEX), tak externí (investice, akvizice) aktivity a „peníze na skladě“ – to vše nahrává možnému navýšení akciového odkupu. Nicméně aktivita na poli odkupu v prvním čtvrtletí byla ovlivněna prudkým propadem ceny akcie v úvodu roku. Průměrná nákupní cena se tak pohybovala zhruba okolo 720 USD. Aktuálně jsme se započtením včerejšího aftermarket propadu okolo 718 USD, pročež Alphabet na výkup akcií (a doplňování ztenčujících se prostředků určených na odkup) nutně nemusí spěchat.