Na počátku roku jsme se zde spolu dívali na . Jde o zajímavou a finančně atypickou společnost. Její schopnost generovat hotovost má překvapivě vysokou stabilitu, provozní cash flow se v posledních letech drží na úrovni 1 miliardy eur. přesto vyplácí „jen“ mimořádné dividendy a odkupy jsou častější – dost neobvyklý mustr. Návratnost vlastního jmění ROE Ryanairu měřená na základě zisků je v posledních dvou letech v průměru téměř 19 %, měřeno za pomocí CF (což je lepší) je na tom dost podobně. To jsou dost vysoká čísla a nejen s ohledem na požadovanou návratnost. má tedy skutečně jen těžko kopírovatelný podnikatelský model a užívá si jeho plody.
V „Ryanair zvýšil zisk o 32 % a zlepšil výhled na celý rok, akcie + 12 %“ jsme se na počátku listopadu mohli dočíst i následující: „ ... zvýšil odhad zisku na celý letošní fiskální rok o téměř 20 % díky růstu rezervací na zimní období. Firma současně uvedla, že její čistý zisk v prvním pololetí fiskálního roku vzrostl o 32 % na 795 milionů eur, za celý fiskální rok do konce března nyní očekává zisk v rozmezí 750 a 770 milionů eur. dodal, že za celý letošní rok by měl přepravit 89 milionů cestujících, o 8,5 % více než v předchozím roce. je již nyní největší leteckou společností v Evropě podle počtu přepravených cestujících“.
Konkurenčním leteckým společnostem typu a Air France se ani zdaleka tolik nevede a snižují odhady svých zisků. Pro zajímavost – má ROE kolem 10 % a návratnost investic 3 %. Air France dosahuje dlouhodobě čisté ztráty, takže návratnosti měřené na základě zisků jsou samozřejmě také záporné. Z následujícího grafu je vidět, že ani v letošním roce nedošla akciím Ryanairu šťáva, výrazně mu pomohl vývoj posledních týdnů. Jeho letošní cesta se tak značně liší třeba od zmíněné Lufthansy. Ale v grafu najdeme i dosud nezmíněný předmět našeho dnešního zájmu – easyJet. Jeho akcie ukazují, že ani není nedosažitelnou metou. Tedy z hlediska dlouhodobější návratnosti. V polovině tohoto roku totiž dlouhodobá návratnost EJ zhruba dvojnásobně převyšovala excelující . Pak se vývoj obrátil a ani rally posledních týdnů nedovedla zvednout letošní výkon EJ do kladných čísel.
Zdroj: FT
Akcie EJ nad Rynairem získávají díky vývoji v roce 2013 a na počátku roku letošního. Celkově je tato akcie růstovým titulem s růstovým fundamentem a to jak na úrovni tržeb, tak na úrovni čistého zisku. Návratnost vlastního jmění zde dosahovala 24 %, návratnost investic 15 % a opět tedy vidíme čísla, která jsou vysoko nad návratnostmi požadovanými a návratnostmi generovanými tradičními aerolinkami. Ve zmíněném roce 2013 je vidět trendový růst tržeb, ale pozitivní skok na úrovni čistého zisku.
Zdroj: FT
Co se týče provozního cash flow o nějaké stabilitě podobné tomu, čím se chlubí , můžeme u EJ hovořit jen těžko. I zde bylo ale v roce 2013 dosaženo rekordu na 616 milionů liber. EJ na tom nebyl nijak zářně se schopností pokrýt provozním tokem hotovosti investice. Provozní CF vlastně převýšilo CapEx za posledních pět let pouze jednou a to právě v roce 2013. Už je tedy celkem jasné, jak lze návratností akcie pokořit – mít dlouhodobě relativně špatnou schopnost generovat volné cash flow a pak prudce překvapit.
Zdroj: FT
Firma drží v rozvaze asi miliardu liber, úročeného dluhu má asi polovinu. Analytici čekají krátkodobý růst zisků pohybující se kolem 10 %. Dejme tomu, že volné CF se bude pohybovat na úrovni roku 2013. Současná kapitalizace EJ dosahuje 6,13 miliard liber a na její „ospravedlnění“ by zmíněné CF muselo dlouhodobě růst asi o 3,3 % ročně. Dívali jsme se zde i na Deltu Airlines, kde implikovaný růst dosahoval asi 2,5 %. Nechám už na čtenářovi, aby tato čísla zhodnotil, opět mu pomohu alespoň výhledem od zaměřeným na růst objemu letecké přepravy (2012 – 2032). Jisté je jedno – mezi leteckými společnostmi najdeme širokou škálu investičních tezí a příběhů – od těžce zkoušených firem s problematickým CF až po firmy užívající si svůj segment trhu a velmi dobrou (popřípadě i stabilní) schopnost generovat volné CF.