Prodeje aut ve Spojených státech v září vykázaly 12% meziroční růst, což je víc, než s čím počítali analytici. Radost z rychlejší než očekávané expanze trhu ale mají převážně zahraniční značky, hlavně pak japonská (76,85 USD, -0,29%). Automobilkám všeobecně pomáhá lepší dostupnost financování nákupu nových vozů a také delší dobu potlačovaná poptávka.
(GM), největší americká automobilka, v září vykázala mírný růst odbytu díky vyšší poptávce po osobních vozech, která tak vykompenzovala pokles zájmu o lehké pickupy. Podle (23,68 USD, 2,56%) i jeho konkurenta (9,79 USD, -1,41%) Motor kvůli vyšším cenám benzínu roste poptávka po úspornějších vozech typu Chevrolet Cruze a Focus. Prodeje menších aut se podle v září téměř zdvojnásobily, zatímco stejný segment u Fordu zaznamenal 73% meziměsíční nárůst.
Oba američtí výrobci ale vykázali slabší než očekávaný výkon v segmentu lehkých užitkových vozů. Ty se na celkovém odbytu Fordu a podílely zhruba ze 12 %, oproti 13 % v loňském roce. Trend posunu od užitkových vozů k osobním autům podle expertů nicméně trvá již několik let. Hlavním důvodem jsou rostoucí náklady na palivo.
Koncern v uplynulém měsíci prodal něco přes 210 tisíc aut, což představuje meziroční nárůst o 1,5 %. V rámci bilance prvních devíti měsíců to znamená zpomalení, jelikož prodeje od ledna do září meziročně vzrostly o 3,4 %. Zářijový odbyt konkurenčního Fordu dosáhl téměř 175 tisíc aut (meziročně beze změny). Za prvních devět měsíců prodeje americké automobilové dvojky vzrostly o 5,4 %.
V porovnání s Toyotou však americké automobilky paběrkují. Počet prodaných vozů japonského výrobce v září meziměsíčně vrostl o 41,5 % na 171 tisíc, což značí zrychlování růstové dynamiky nastoupené od začátku roku. V dobrých výsledcích Toyoty se odráží obnova produkce po loňském katastrofálním zemětřesení v Japonsku. V loňském roce jí kvůli problémům se zásobováním odbyt ve Spojených státech propadl o 6,7 %.
(37,64 EUR, -0,80%), nejmenší z amerických výrobců aut, v září vykázal 12% nárůst odbytu na 142 tisíc vozů, což je v souladu se zbytkem trhu. Americká divize německého (132,05 EUR, 1,15%) zaznamenala 34,4% růst.
Celkově má americký trh našlápnuto k 14,6 mil. prodaných vozů za celý rok. Naznačují to odhady J.P. Morgan a italského Fiatu, který vlastní Chryslera. pro letošek počítá se 14,5 mil. prodaných aut. Loni se ve Spojených státech prodalo 12,8 mil. aut.
Akcie největších amerických automobilek se od začátku roku vydaly po podobné trajektorii. Po dobrém startu v prvních třech měsících nastoupil pokles trvající až do července. Avšak zatímco se dokázala chytit všeobecné letní rally a od začátku roku už připisuje 12,5 %, Fordu se od léta vůbec nedaří a v celoroční bilanci je 12 % v mínusu. , která se podle průzkumu Interbrand letos jako jediná z automobilek dostala do TOP 10 nejhodnotnějších značek světa, od začátku ledna připisuje 13,4 %.
(Zdroje: CNBC, WSJ, Reuters, YahooFinance)