V průběhu prvního dne obchodování vylétly akcie sociální sítě nahoru o více než 109 % na 94,25 USD (denní maximum ale dokonce 121,97 USD), přičemž už upisovací cena 45 USD/akcii byla na horním konci orientačního cenového pásma.
Při relativně malém dostupném free-floatu, který činí jen cca. 9 % z 95,7 milionu akcií (včetně opce na podporu obchodování), se tak jasně potvrdil obrovský zájem investorů o investice do internetových společností druhé vlny, které jsou založené na uživateli generovaném kontentu, a dá se čekat, že harmonogramy dalších IPO společností jako jsou Groupon, Zynga, Twitter a samozřejmě Facebook budou příslušně akcelerovány k velké radosti nejen investičních bankéřů.
Po dnes už „prehistorické“ akvizici YouTube Googlem je to druhá velká transakce, která kvantifikuje téměř neomezenou víru investorů v možnost monetizovat uživatelský obsah i mezi otazníky, které visí nad americkou ekonomikou, protože o schopnosti čínských internetových firem těžit z dynamiky tamějšího trhu po debutech společností jako Youku, Ren Ren a Dangdang v posledních měsících málokdo pochybuje.
Stojí ale za to si připomenout několik významných rozdílů, které při bližším pohledu odlišují od výše uvedené „velké čtyřky Web 2.0“:
-
je relativně stará firma (na internet) – byla založena v roce 2002 a začala fungovat už v květnu 2003.
-
Firma rostla zpočátku poměrně pomalu a řízeným způsobem - 100 milionů uživatelů získala v březnu 2011, tj. během 8 let. Autor článku byl ještě někdy v roce 2004 mezi prvním milionem uživatelů (ale ani to ho bohužel nekvalifikovalo k účasti na IPO, které nemělo retailovou tranši.)
-
Subjektivně se začal významný nárůst počtu „propojení“ počtu objevovat až někdy kolem roku 2008. měl několik dlouhých let na to, aby se zformovala strategie a procesy řízení.
-
Na rozdíl od jiných sociálních sítí není založen na konceptu, že čím víc času lidí tráví na daném webu, ať jakkoliv bezúčelně, tím má site vyšší hodnotu. nepoužíváte každý den (pokud tedy zrovna nehledáte místo nebo se neživíte jako headhunter). Celkem hezké přirovnání z Techcrunch je návštěva fitness centra – udržujete svůj profil v shapu, tak asi dvakrát týdně, a když dneska vynecháte, dá se to dohnat i zítra. Máte pocit, že děláte něco pro svoje dobro a budoucnost, a nejen pro zábavu.
-
stabilně vydělává – EBITDA je pozitivní od roku 2007. Samozřejmě P/E a EV/EBITDA jsou neskutečně vysoko, ale...
-
...má jasný business model – v roce 2010 41 % tržeb bylo z „hiring solutions“ od společností, které hledají zaměstnance, a tím si firma ukusuje z už existujícího tučného sousta zatím patřícího společnostem jako Monster.com, nejsou to tedy žádné vzdušné zámky. Jen 32 % tvoří příjmy z reklamy a tento podíl je za poslední 3 roky tak konstantní, že to vypadá spíš jako promyšlená strategie než náhoda. Zbytek tržeb jsou prémiová členství, která absolutně rostou, ale jejich podíl na tržbách stále klesá, takže i kdyby si uživatelé začali utahovat opasky a rušit členství, nebo přišla levnější konkurence, není to až taková katastrofa.
-
Ocenění na jednoho uživatele je samozřejmě obrovské - při market capu kolem 10 mld.
USD a více než 100 mil. uživatelů je to něco kolem 100
USD na uživatele. Spousta peněz. Ale kdyby mně osobně nabízel tuto částku za můj profil na LinkedInu, asi bych ho neprodal. Pro mě takovou hodnotu má. U Facebooku, kde se uvažuje velmi zhruba o stejném násobku za uživatele, bych si rozhodně tak jistý nebyl.
-
Společnost nabídla na trh relativně malé množství akcií – 7 840 000 akcií plus opce pro upisující banky 1,176 milionu, z celkového množství 94,5 milionu (bez té opce) akcií – to znamená, že “free float” bude jenom kolem 9 %. Zakladatelé a investoři tedy mají dveře otevřené k dalším sekundárním výletům na burzu, ať už pro nové peníze na akvizice nebo jako exit zakladatelů a investorů. Akvizice jsou ale až posledním ze společností zmiňovaných způsobů jak zužitkovat získané prostředky – většina má jít na usedlé potřeby jako běžná korporátní agenda, pracovní kapitál, marketing a investiční výdaje.
-
A konečně – Reid Hoffman, otec zakladatel společnosti, není už úplně mladý, jeho fotku si najděte a prohlédněte na webu sami, a nezdá se být zrovna vnitřně rozervaný … zkrátka film typu Social Network o něm těžko někdo natočí. Pokud si ho tedy nebude produkovat sám, ta více než miliarda
dolarů, o kterou se dnes zvedl jeho majetek, by k tomu koneckonců mohla stačit.
Samozřejmě si nelze odpustit povinné srovnání toho, co nás asi v nejbližších měsících čeká, s prvním internetovým boomem na přelomu tisíciletí, který také začínal docela nadějně. Útěchou může být, že 130% růst během prvního dne obchodování je trpaslíkem vedle nejraketovějšího IPO historie, kterým podle WSJ byla společnost Globe.com, jež otevřela o 900 % nad upisovací cenou. Bylo to v roce 1999, na vrcholu internetové bubliny. Dnes si její akcie můžete koupit za méně než jeden cent, ale neberte to prosím jako investiční doporučení …
Je tedy dost možné, že od toho nejlepšího (nebo nejhoršího, bude záležet na Vaší aktuální pozici…) ze současného boomu 2.0 jsme ještě dost daleko.