Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rostoucí ceny komodit se už prokousávají ke spotřebitelům

Rostoucí ceny komodit se už prokousávají ke spotřebitelům

03.03.2011 16:47
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Apríl se už sice blíží, ale až prvního dubna Whirlpool a Electrolux zvednou ceny praček o drsných 8-10 %, nikdo se smát nebude. Nepůjde totiž o žádný levný žert. Oba obří výrobce bílého zboží ke zdražení nutí rostoucí ceny vstupů, třeba oceli, jejíž cena za poslední rok stoupla o 20 %. Až dosud se americké firmy pokoušely většinu efektu zdražování surovin vzít na sebe, jenže akcionářům se to příliš nezamlouvá. Výsledky Whirlpool zklamaly a akcie se z loňského maxima na 105 USD letos svezly na 80 USD.

Zraky výrobců i maloobchodníků se teď soustředí na jediné: jak se spotřebitelé s dražšími mikrovlnkami a sporáky vyrovnají. Zatím se nezdá, že by byli příliš ochotni zaplatit víc. Kvůli recesi je šetření v módě. I před leckterým americkým Walmartem je možné narazit na dražší džípy nebo mercedesy.

Už před recesí si obchodníci stěžovali, že ztrácejí schopnost pružně upravovat ceny. Potenciál Číny a Indie, které ve světové ekonomice sehrály roli výkonných deflátorů snižujících výrobní ceny téměř všeho, se pomalu vyčerpával. Komoditní boom nyní nutí zoufalé výrobce sáhnout na samé dno svých možností.

Přenášení rostoucích cen vstupů na konečného zákazníka dříve velké kontroverze nevyvolávalo. Zdražování postihlo všechny firmy stejně a nebylo těžké spotřebitelům vysvětlit, proč musí jít ceny výše. Mezi zdražením primérních surovin a pohybem regálových cen zpravidla uběhlo šest měsíců. O tom, jestli se to tentokrát povede společnostem Whirlpool i Electrolux, však panují pochybnosti. Na jejich tržní podíl si prý dělá zálusk jihokorejská konkurence – Samsung i LG.

Do hry vstupují i maloobchodníci. Ti také dříve zvyšování cen přijímali bez reptání, dnes však po výrobcích požadují přesný vzorec toho, jak konkrétní komodita ovlivní výslednou cenu produktu. Vyjednávání se stává obtížnější a řetězce s velkou monopolní silou si mohou uzmout část marží, která by jinak připadla výrobci.

Maloobchodníci se stále více snaží zdržování skrýt a udržet zdání, že nabízejí nejlepší poměr cena/výkon. Jedním z triků je rozšíření nabídky zboží jedné kategorie, která obsahuje základní levnou verzi i kvalitnější variantu, která podraží více. Oblíbenou taktikou, kterou praktikují zejména výrobci cukrovinek, je ponechání ceny při zmenšeném obsahu. Ne každý se však nechá nachytat: zákazníci si rychle všimli, když jim společnost Kimberly-Clark chtěla podstrčit toaletní papír s menším formátem útržků.

Nálada a chování spotřebitelů projdou tento rok zatěžkávací zkouškou. Analytici očekávají, že dopady inflace se budou odvětví do odvětví výrazně lišit. Bohatší zákazníci se s vyššími cenami vyrovnají snadno, avšak pravidelní návštěvníci Walmartu hlouběji do kapsy nesáhnou. Kvůli rostoucím cenám bavlny pravděpodobně výrazně zdraží oblečení (někteří výrobci mluví až o 30 %), jenže například Ralph Lauren nebo Gant s tím nebudou mít tak velké problémy jako American Apparel. Potravinářství je na tom o něco lépe – kabát se dá spravit, chleba se kupuje každý den.

Z historického hlediska vykazují marže výrobců a maloobchodníků pozoruhodnou stabilitu. Pokud ceny komodit porostou dále, zákazníci to nakonec tak jako tak pocítí. Po letech zlevňování si možná budou muset začít zvykat na trochu jiné cenové klima.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
02.08.2024
9:25Akcionáři výrobce designového kování M&T získají v srpnu další část dividendy. Tu chce M&T i dále vyplácet pololetně
9:23Gen se svými výsledky za 1Q trefil do očekávání trhu
9:02Rozbřesk: Jestřábí snížení sazeb v podání ČNB koruna ocenila
8:48Erste překonala očekávání, trhy otřásl trojitý úder asijského výprodeje, nevýrazných výsledků techu a slabosti americké ekonomiky, futures jsou hluboko v červeném  
8:23Apple bojuje s příjmy z iPhonů. Přesto jsou výsledky impulsem před zářijovým uvedením jeho nové generace?
8:13Erste představila kvartální čísla nad očekáváním trhu, v některých ohledech zlepšila výhled a cílí dividendu 3 eura na akcii
01.08.2024
22:01Trhy ztrácejí kvůli obavám z recese  
17:48Pavol Mokoš: Trhy v USA jsou rozbouřené, výsledky Komerční banky investory zklamaly
17:17Akcie sráží dolů výsledky i makrodata, Meta sama situaci nezachrání  
16:46Dominik Rusinko: Jestřábí snížení sazeb ČNB
16:42Průmysl v USA rychle slábne a propouští, ukazuje ISM. Pro akcie špatná zpráva  
16:39Preview analytika: Co čekáme od zítřejších výsledků Erste?  
16:19Nejde jen o první snížení sazeb, ale o celý cyklus. Pohled do historie pak vypadá trochu jinak u průměrů a mediánů
16:18Akcionáři kvůli globálnímu výpadku počítačových systémů žalují firmu CrowdStrike
15:48Schodek rozpočtu na konci července byl 192,3 mld. Kč, loni 214,1 mld. Kč
15:25Jak se analytik Braňo Soták dívá na výsledky Mety (+9 %)?  
14:37ČNB zpomaluje tempo poklesu sazeb na 25 bps, zhoršila výhled ekonomiky
14:28Chlazení pro GPU Nvidie vytváří potenciální trh za 4,8 mld. USD. Morgan Stanley vybrala akcie, které by z něj mohly těžit  
13:33Moderna (-11 pct pre-market) snižuje výhled kvůli nízkým prodejům v EU a konkurenci na trhu s vakcínami v USA
12:42Analytik k výsledkům VW: Koncern dodal o 7 % méně vozidel, než se očekávalo. Výrazně ztrácí tržní podíl v Číně  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Změna počtu prac. míst