Aktualizováno (15:55) Mediální společnost Central European Media Enterprises přikročila k trhem očekávané negativní úpravě celoročního finančního výsledku. Po výsledku hospodaření za druhé čtvrtletí roku (více v článku ZDE a komentáři ZDE) v rámci prezentace a konferenčního hovoru k výsledkům snížila celoroční výhled tržeb z dosud uváděných 790 až 820 milionů dolarů na nových 710 až 725 milionů dolarů, posadila jej tedy řádově o osminu níže. Výhled pracuje s negativním dopadem vývoje kurzů v rozsahu 50 milionů dolarů a s poklesem trhů v rozmezí 2 až 4 procent, což se do tržeb negativně projeví v rozsahu 15 až 30 milionů dolarů. EBITDA firmy je nově cílována na 100 až 115 milionů dolarů z dosavadních 140 až 160 milionů dolarů, došlo tedy ke snížení o třetinu. Negativní očekávaný měnový vývoj má odečíst 17 milionů dolarů, 2-4% pokles trhů oněch 15 až 30 mil. USD. Na úrovni celého roku 2010 u výdajů na reklamu proti stagnaci v dubnu nyní na svých trzích očekává souhrnný pokles o 2 až 4 %.
V České republice jako klíčovém trhu pro má trh televizní reklamy vzrůst ve druhé polovině roku o 6 až 9 % a v rámci celého roku o jedno až tři procenta. Růstovým trhem je také Slovinsko s 3-6 % pro druhou polovinu a 3-5 % pro celý rok 2010. Ve druhé polovině roku očekává obrat také na trzích Slovenska a Chorvatska, kde má dojít k růstu o 2-5 %, respektive 1-4 % ve druhé polovině roku, celoroční vývoj má ale ještě zůstat negativní s 2-4%, respektive 1-3% poklesem. Zátěží nadále zůstávají Rumunsko a akvizicí posílené Bulharsko, kde jsou očekávány pokračující poklesy reklamního trhu ve druhé polovině roku o 5-8 %, respektive 6-9 % a na úrovni celého roku další meziroční pokles reklamního trhu o 7-9 %, respektive 8-10 %. Průměr pro všechny trhu pak hovoří za druhou polovinu roku 2010 o nula až 3% růstu a na úrovni celého roku o 2-4% poklesu.
se soustředí na udržení sledovanosti a pozice na trhu tak, aby mohla těžit z následného oživení na trhu. Při omezení negativního dopadu na tyto dva faktory se snaží mediální společnost omezovat programové náklady udržet silné klíčové značky. „Strategií je udržet sledovanost a značky s nasazením nejnižších možných nákladů,“ uvedla firma. V Bulharsku by během září měla být dokončena integrace bTV která již pozitivně přispěla do EBITDA 2Q10 v rozsahu milionu dolarů. Ve druhé polovině roku očekáváme reklamní výdaje slabší než v roce 2009 s poklesem ve 3Q a bodem obratu ve 4Q10. na rostoucích trzích chce od druhé poloviny roku postupně zvyšovat ceny reklamy. Dále posilovat chce také přínos z Media Pro Entertainment. Před soustředěním na snižování dluhu bude preferovat udržení likvidity. Jako nejvhodnější cestu ke snížení zadlužení vidí pokračující zvyšování EBITDA a investice do stávajících operací skupiny. (mezi 31.12.09 a 30.6.10 hrubý dluh poklesl na 1354,5 mil. USD z 1458,8 mil. USD. Další akvizice s pozitivním dopadem na EBITDA firma zváží, až bude jisté oživení na pokrývaných trzích.
Zatímco ráno v Praze akcie na výsledky reagovaly až 4% růstem, na výhled firmy po zohlednění vývoje na Nasdaqu reagují více jak 5% poklesem k 414 Kč. Na Nasdaqu titul ztrácí přes 5 % k 21 USD/akcie.
(Zdroj: , Bloomberg)