Inc. (DIP) zveřejnil nové statistiky vztahující se na pilotní projekt provozu plně automatického vozu od . Za dobu šesti let testování při kterém auta najely 1,7 milionu mil tedy 2,72 mil. kilometrů byly účastníkem 11 dopravních nehod. A nikdy nebyly označeny za viníka nehody a nikdo při nich nebyl zraněn. Nejvíce nehod bylo způsobeno nedobržděním vozila za testovacím vozem (DIP), některé se odehrály na dálnici a některé kvůli světelné signalizaci. To jen dokazuje jaké benefity by automatizace řízení mohla přinést když na evropských silnicích v roce 2013 zemřelo 25 900 osob tj. 70 lidí denně.
(DIP) se již delší dobu specializuje ve své laboratoři X na projekty s dlouhodobým dopadem a potenciálem na pomalé uvedení špičkové technologie do provozu. Mapy, senzory a další technologie zajištují přesné navádění a rychlejší reakce na události v okolí auta než lidský řidič.
(DIP) se již nechal slyšet, že nadále bude testovat zkušenosti s automatickými vozy, aby učinil řízení ještě jednodušší a ještě bezpečnější než je v současné době. Zavádění takových technologií by mělo být přímý dopad na bezpečnost na silnici. A sejmout zodpovědnost za řízení z člověk na stroj. I sám (DIP) říká, že přestože senzory a počítače mají skvělou odezvu a přesně dokáží vyhodnotit velké množství dat v krátkém čase fyzikální zákony, rychlost a vzdálenost prostě nelze někdy překonat.
Otázkou pro (DIP) bude jak přesvědčí soudobé řidiče, aby přesedli do vozů bez volantu. Problém je širší než se zdá. Protože sedíme v srdci evropského kontinentu a jen těžko si většina z nás dokáže představit jak hluboce je automobil zakořeněn v kultuře USA. Auto bylo a je symbolem svobody a Američané milují řízení auta. To třeba Evropané trochu špatně chápou nebo nemají nechápavý přístup.
Každopádně pro soudobé řidiče bude těžké vzdát se kontroly nad vozem. Je to obdobné jako s geolokací mobilních telefonů. Naše generace je k tomu velmi opatrná a nedůvěřivá. A alespoň se snaží mít svá data pod kontrolou. Další generace, která se narodí do standardu trackované polohy, kudykoliv se pohnete možná na svou předchozí generaci bude pohlížet s neporozumění.
A přesně obdobně by to mohlo probíhat i s takto chytrými vozy. Bude to technologie, která začne dominovat, až se do ní přímo nová generace “narodí” rozuměj vezme za standardní a běžnou věc a nebude mít tu zkušenost jaký je to pocit ovládat několik tun plechu v relativně vysokých rychlostech. A nebude mít tu schopnost ani potřebu vůz řídit. V podstatě bude běžná automobilová doprava degradována na přesun z místa A do místa B, tak jak by to v případě dodržování soudobých dopravních předpisů mělo vypadat.
Zdroj: Bloomberg