Před několika dny oznámila společnost stojící za populární streamovací službou, že ji Google zařazuje do portfolia firem, které by měly pomoci Googlu stát se dominantním subjektem na trhu s online hudbou. Nyní používá Songzu zhruba 5,5 mil. uživatelů denně po zhruba čtyřleté aktivitě na trhu.
V roce 1990, kdy se objevily první kazety s předpřipravenými hudebními playlisty, nikdo nečekal, že se na podobné věci bude dát v době internetu poměrně dobře vydělávat.
Konkurence Songzy Pandora se vezla na pozitivní vlně okolo streamované hudby a dokonce se stala lídrem odvětví, který šel do IPO. Službu využívalo okolo 75 milionů uživatelů. Bohužel využívání algoritmického řazení skladeb, které budou následovat, se brzy stalo standardem. Ovšem výběr toho, co bude následovat dále za skladbu, se zdá, jako klíčový pro úspěch celé služby. Limitace strojově algoritmizovaného řazení skladeb je asi nasnadě. Prostě vás za pár dnů přestane bavit to, že víte co bude následovat.
Songza má jiný přístup. Zaměstnává několik lidí, kteří ručně vytvářejí playlisty. Ty jsou rozděleny podle toho, co zrovna děláte – pro ráno, pro práci, pro sport, pro večerní pohodu, atp. Samozřejmě po určité době i člověk bude mít určitý algoritmus, jak zpracovává a chystá dané pořadí jednotlivých skladeb, ale posluchači poznají rozdíl mezi playlistem stroje a člověka.
Google tak nekupuje Songzu, ale kupuje schopnost organizovat hudbu tak, jak je pro lidi nejpříjemnější. Kupuje zkušenosti a znalosti lidí stojících za Songzou. Proto také oznámil, že se v nejbližších měsících bude zabývat tím, jak nejsmysluplněji zaintegrovat služby Songzy okolo svých dalších služeb s hudbou. Songza mu také dává schopnost konkurovat např. Beats Music, nyní již v rukou Apple. Ti mají také zkušenosti s organizací audio obsahu a navíc přidává výrobu lukrativních sluchátek.
Finanční podmínky, za kterých se akvizice odehrála, ani jedna ze stran nezveřejnila. Ale podle odhadů se pro Google jednalo o zanedbatelnou částku. Spekulovalo se o 15 mil. USD, ale stále je to jen spekulace.
Prodej digitálních nahrávek klesají, ale stále roste obliba poslechu hudby online bez stahování, proto tato akvizice při přebytku peněz je pro Google logickým krokem.
Zdroj: ČTK, Businessweek, Reuters